Sluta upp att försämra för svenska folket

Postnord är ett företag som under lång tid konsekvent har försämrat sin service för svenska folket.

Hur kan man ens komma på en så dålig idé? Vi vill ju ha våra brev, tidningar och andra försändelser så fort som möjligt, menar insändarskribenten.

Hur kan man ens komma på en så dålig idé? Vi vill ju ha våra brev, tidningar och andra försändelser så fort som möjligt, menar insändarskribenten.

Foto: Victor Bomgren

Insändare2022-01-22 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man började med att lägga ned sina postkontor, som ju fyllde sin funktion för majoriteten av svenska folket och som fanns i alla tätorter. Sedan försämrades hastigheten på hur fort breven skulle komma fram till adressaten. Tidigare var det ett dygn oavsett var i landet man bodde. Nu vet jag inte hur många dygn de måste ha på sig för att leverera ett brev. Sedan höjdes portot kraftigt. I dag kostar ett normalbrev 14 kronor att leverera inom landet. Hutlöst.
Tidigare kunde man posta ett brev i en brevlåda som tömdes ganska sent på eftermiddagen eller på kvällen så var det framme nästa dag. Men nu töms inga brevlådor exempelvis i Linköping, varken på lördagar eller söndagar. Vissa brevlådor töms redan klockan 13 på vardagar. En skrämmande försämring!


Nu är det dags igen att försämra för svenska folket. Vi har ju hittills fått breven till våra brevlådor utburna varje dag. Men kan ni tänka er att det är slut med det nu. Postnord ska nu bära ut våra försändelser varannan dag. Det är ju så illa att man inte tror att det är sant. Det låter som ett dåligt aprilskämt. Hur kan man ens komma på en så dålig idé? Vi vill ju ha våra brev, tidningar och andra försändelser så fort som möjligt. Vi vill ha dem utburna varje dag!
Skärpning Postnord! Sluta upp med att försämra för svenska folket. Ni är ett företag som traditionellt har en uppgift att leverera försändelser från A till B. Så snabbt som möjligt. Fullfölj den uppgiften annars kan ni lägga ned verksamheten.

Stefan Karlsson

Samt Postnords svar på "Är det lättare att dela ut paket än brev?" (18/1):

Tack för dina synpunkter. Vårt samhälle blir alltmer digitalt och i takt med den utvecklingen skickas allt färre brev. Parallellt med sjunkande brevvolymer så ökar antalet paket. Varannandagsutdelning är ett sätt för oss att ansvara och anpassa vår utdelningsmodell till en mer hållbar modell. 

Brevbärare fortsätter att dela ut post varje vardag, men går olika rundor beroende på vilken dag det är. Du kommer därför att få brev, tidningar och reklam varannan vardag. Dina paket och expressleveranser delas ut varje vardag. Målet är att du, och alla andra mottagare, ska kunna vara nöjda med vår utdelning av både brev och paket. 

Du kan läsa mer om de nya rutinerna på postnord.se/varannandag eller kontakta vår kundservice om du har fler frågor och funderingar.

Roinne Asp, distributionsområdeschef, Postnord