Elever i Östergötland som bor 5 kilometer eller längre bort ifrån skolan får i dag ett busskort de kan använda sig av för att ta sig till skolan. Problemet med de här skolkorten är att de bara fungerar vardagar och inte nog med det, de fungerar bara fram till klockan 19 på kvällen. Att ungdomar själva ska behöva betala för att träffa vänner, olika aktiviteter och göra olika ärenden på kvällar och helger är orimligt.
För det första tycker jag att det är väldigt viktigt att ungdomar ska ha möjligheten att åka med Östgötatrafiken på helger och efter klockan 19 på kvällen. Det är viktigt eftersom många ungdomar har fritidsaktiviteter, som till exempel fotbollsträning eller liknande, och vill träffa kompisar efter skolan till efter klockan 19 på kvällen och helger och det blir därför viktigt för ungdomar och barn att kunna ta sig dit då inte alla har möjlighet till skjuts.
Det som Östgötatrafiken gjort till ungdomar och barns fördel är att erbjuda en bussbiljett i appen som kompletterar dessa tider och som fungerar från klockan 17 till 05 på vardagar samt hela helgerna. Problemet med dessa biljetter är att de kostar 220 kronor. Om du är en aktiv ungdom och tränar i föreningar, gym eller vill umgås med kompisar så blir det väldigt mycket pengar tillslut. 220 kronor i månaden är inte överkomligt för alla familjer, speciellt om det är en flerbarnsfamilj.
För det andra är det väldigt viktigt att busskorten ska gälla hela tiden eftersom det bidrar till minskad biltrafik och miljöpåverkan. Genom att vi får fler att åka med Östgötatrafiken kan vi minska köer från bland annat Tallboda in mot stan, och samtidigt kan vi även minska miljöpåverkan. Östgötatrafiken har bara fossilfria drivmedel, vilket gör att miljöpåverkan blir mycket mindre om allt fler tar buss och tåg i stället för bilen.
Å andra sidan kostar det att göra så att skolbusskorten fungerar hela tiden. Men med tanke på att Östgötatrafiken kompletterar skolbusskorten med en biljett som kostar 220 kronor så borde en förlängning av skolbusskortens tider kosta mindre eftersom Östgötatrafiken vill gå med vinst.