Snälla Östgötatrafiken, vill ni inte ha kvar era färdtjänstchaufförer? De behandlas under all kritik sedan det nya systemet startade. Det skulle bli så mycket bättre, men för vem? Inte för chaufförerna i alla fall.
Framkörningstiden till en kund är ju löjlig. Okej om det vore paket de skulle forsla, men nu är det människor. Människor med olika handikapp, rullstolar, rollatorer och barn med diagnoser som kräver extra hjälp och tid. Bara det att den tiden inte finns. Nu kommer vi till en årstid med snö, vägar som kanske är glashala, men det är inget man har med i beräkningen, utan i stället gäller samma tider som på sommaren. Vägarbeten, rusningstrafik – det är inget som existerar hos Östgötatrafiken.
En del chaufförer har lunch klockan 10 på morgonen, om de får någon över huvud taget. Det finns chaufförer med olika diagnoser som skulle behöva regelbundna tider med mat, till exempel diabetes, men de får till svar att de kan ta sig ett äpple eller liknande när de kör. Hur tryggt är det? Varken för chaufför eller passagerare.
Tiderna mellan kunderna är tydligen uträknade fågelvägen, det finns ingen rim eller reson att man ska åka mellan stan och Linghem på 5 minuter. Och vem får skiten? Jo, chaufförerna. Nu börjar de sjukskriva sig eller säga upp sig. De orkar helt enkelt inte längre.
Nej, skärpning, ni måste vara lite flexibla med tider och raster. Som det är nu kommer det att sluta med förskräckelse. Så snälla Östgötatrafiken, tänk om innan ni står där utan chaufförer. Ni är på god väg.
Inger
Svar från Östgötatrafiken:
Det du beskriver låter verkligen inte bra. Vi på Östgötatrafiken har en nära dialog med trafikföretagen som kör den särskilda kollektivtrafiken och pratar kontinuerligt om hur vi kan göra förutsättningarna för både förare och resenärer bättre.
Vi är medvetna om att det blev en del inkörningsproblem när vi bytte planeringssystem tidigare i år. Vi jobbar hårt tillsammans med systemleverantören för att åtgärda problemen och mycket är nu åtgärdat. Systemet planerar för hur lång tid en körning, hämtning, lämning och liknande tar. Sedan kan mycket uppstå i trafiken som gör att körningen tar längre tid än planerat. Att resenärerna kommer fram i tid är högt prioriterat hos oss och vi justerar löpande tiderna i systemet för att det ska stämma överens med verkligheten.
Östgötatrafiken planerar tiderna för fordonen och trafikföretagen planerar schemat för förarna. Trafikföretagen följer gällande kollektivavtal för taxiförare, där det regleras hur förarnas raster ska läggas.
Vi tar förarnas arbetsmiljö på allvar. De är oerhört viktiga för att den särskilda kollektivtrafiken ska fungera. Vi kommer att fortsätta diskutera ämnet tillsammans med trafikföretagen, för att se till att skapa de bästa förutsättningarna för att förarna ska trivas och må bra på sitt arbete.
Per Karlsson, chef affärsuppföljning beställningstrafik, Östgötatrafiken