Skäms, Region Östergötland!
Fast skäms är fel benämning när det gäller hanteringen av covid-vaccineringen i Åtvidaberg, men ordet som borde användas är inte uppfunnet än!
Jag och min fru har följt rekommendationerna från regionen angående vaccinering av riskgrupper sedan pandemin började och fick nyligen erbjudande att fylla på skyddet med spruta nummer 8. Vid alla tidigare tillfällen har vi bokat en tid i Åtvidaberg, besökt vårdcentralen, fått vänta sittande inomhus tillsammans med några andra som haft samma tid. Efter några minuters väntan var vaccineringen avklarad, på ett förvånansvärt smidigt sätt!
Nyligen blev vi nekade att boka tid. Den möjligheten fanns inte längre i Åtvidaberg utan nu var det drop-in som gällde! Är inte det respektlöst mot äldre människor att behöva stå i kö, utomhus, i flera timmar? Många har förmodligen svårt att stå längre tider!
Den "skrivbordspersonen" som har kommit på den "briljanta" ändringen för att kunna få en påfyllningsdos av vaccinet borde framträda med namn och en väldigt bra förklaring hur man tänker, när man saboterar ett beprövat system som har fungerat sedan pandemin började!
Bokade tider finns fortfarande att få i Linköping, Norrköping och Motala, men det är inte alla äldre som vill, kan eller har möjlighet att kunna resa utan stora besvär!
Ser fram emot att få ett bra svar från Region Östergötland.
Ulf Johansson
Svar från Region Östergötland:
Vi beklagar verkligen att det blev så här. Det kom fler än vad vi hade förväntat oss till vaccinationstillfället, drygt 200 personer blev vaccinerade.
Vi har ett nytt tillfälle i Åtvidaberg nästa vecka och jobbar på lösningar med fler vaccinatörer och möjlighet att boka tider. Behövs fler vaccinationstillfällen i Åtvidaberg, på grund av det stora intresset, så kommer vi ordna det.
Åsa Maxeby, verksamhetschef för vaccinationskliniken