Det har varit mycket snack och alltför lite verkstad. Kommunen verkar stå handfallen. Varken viljan eller förmågan verkar finnas.
Här är några exempel på åtgärder som skulle kunna genomföras:
• Inför fasta parkeringsplatser/-zoner (zoner som självklart bekostas av de bolag som hyr ut fordonen) där man hämtar och lämnar sitt elfordon. Om fordonet inte återlämnas på någon av dessa P-platser så bör kostnaden för hyran av fordonet ticka vidare till dess den är återlämnad på anvisad plats. Kan enkelt kontrolleras med gps-teknik.
• Inför förbud för dessa fordon att använda sig av cykelbanor, detta då de inte är att räkna som cyklar i vanlig mening utan snarare bör ses som ett eldrivet motorfordon.
• Inför hastighetsbegränsningar på max 15 km/h för dessa fordon inom stadsgränsen och sänk hastigheten till gångfart i centrum för att undvika allvarliga olyckor.
• Kräv hjälmtvång då det är ett motorfordon.
• Kräv mopedkort och/eller att föraren av fordonet är myndig för att få framföra fordonet inom stadens gränser. Uppgifter om mopedkort kan kollas vid registreringen hos respektive uthyrningsföretag och ålder med hjälp av Bank-ID i samband med uthyrningen.
• Inför höga böter när det gäller framförandet av dessa fordon på trottoar och vid paråkning.
• Kräv att de bolag som hyr ut dessa fordon, spärrar de personer som inte följer de regler och villkor som gäller vid uthyrningen av dessa fordon.
Sätt ner foten så vi slipper kaoset på gatorna
När det gäller kaoset med alla elscooters i Linköping. Det är på tiden att kommunen visar lite stake och en gång för alla sätter ner foten i ärendet.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.