Rykten om upphandling skapar osäkerhet

Är det sant att all kommunal LSS-verksamhet och gruppboenden ska upphandlas? Det är en fråga som väcker både oro och funderingar bland personalen, menar insändarskribenten.

Att det ryktas om detta i korridorerna skapar en osäkerhet som kan påverka arbetsmiljön och arbetsmoralen, menar insändarskribenten.

Att det ryktas om detta i korridorerna skapar en osäkerhet som kan påverka arbetsmiljön och arbetsmoralen, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2024-11-05 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om detta beslut är på gång, är det av stor vikt att kommunens medarbetare får korrekt information så snart som möjligt. Att det ryktas om detta i korridorerna skapar en osäkerhet som kan påverka arbetsmiljön och arbetsmoralen. Varför ska personalen vara de sista som får veta om en så viktig förändring är på gång? 

Om kommunen planerar en upphandling, borde kommunikationen till medarbetarna prioriteras så att de kan förbereda sig för eventuella förändringar.

Betty

Svar från Linköpings kommun:

Vi förstår att det kan finnas en viss oro kring upphandlingar. Det är viktigt för oss att alla medarbetare känner sig trygga och informerade.

Linköpings kommun måste ha verksamhet i egen regi för att kunna säkerställa drift om upphandlade verksamheter brister i sina avtal, utifrån planering av krig och kris samt för att upprätthålla kontinuitet för särskilt sårbara grupper. Fördelning av hur stor del av verksamheten som ska upphandlas regleras i en konkurrensutsättningsplan som antas varje mandatperiod. Gällande plan anger att fördelningen av privat och egenregi inom LSS ska vara 50 procent av vardera. Ställningstagande för vilka verksamheter som ska upphandlas eller bedrivas i egen regi fattas i samband med internbudget.

Just nu sker förändringar inom personlig assistans. Från och med den 1 februari 2025 kommer den person som valt Linköpings kommun som utförare av personlig assistans, att överföras till Lilja assistans. Det innebär att den som väljer kommunen som utförare, eller som inte gjort något aktivt val av utförare får Lilja assistans som utförare. 

De medarbetare på Linköpings kommun som berörs av denna upphandling fick information om detta redan under våren 2024. Medarbetarna har under oktober månad bjudits in till informationsmöten där den nya utföraren Lilja assistans, fackliga representanter, HR och chefer har delat information och svarat på eventuella frågor som medarbetarna har.

Arbetar man i dagsläget som personlig assistent i Linköpings kommun och har frågor och funderingar ska man i första hand ta kontakt med sin chef.

Det är beklagligt att rykten sprids och skapar osäkerhet. Givetvis är det prioriterat att den personal som påverkas av stora förändringar och upphandlingar informeras i tidigt skede.

Lise-Lotte Ardell, avdelningschef LSS, Socialförvaltningen, Linköpings kommun