Tänk om politikerna i kommunen och regionen ändå kunde höja blicken 2 grader över horisonten.
I universitetsstäderna Lund och Uppsala har man byggt och planerar bygga spårbunden trafik till sina större arbetsplatser och sjukhus. Är de fel ute eller är det Linköping (Winner of iCapital Award) som ligger i framkant och vill riva upp rälsen i stället? Tänk om politikerna kunde ta tåget till Uppsala eller Lund och höra efter hur deras politiker har tänkt. I värsta fall, om inte budgeten räcker till biljetten kan ju en resa till närbelägna ”Peking” vara ett alternativ.
Saab är största arbetsgivaren i Linköping och grundades 1937. Dåtidens framsynta politiker såg till att rälsen redan var lagd år 1879. För mig är det en gåta att inte Stångådalsbanan utnyttjas för arbetspendling direkt till den närbelägna centralstationen. Det borde vara ett intresse för kommunen och Östgötatrafiken med spårpendling till en stor arbetsplats, det finns även flera industrier längs spåret.
Enligt Uppsala kommun är passagerareffektiviteten tre gånger effektivare på räls än buss och tiden att ansluta direkt till järnvägsstationen skulle avsevärt förkortas. Batteridrivna spårvagnar finns i drift och laddström finns på järnvägsstationen. För de som inte vet så är Stångådalsbanan sedan länge en riktig järnväg med normalspår 1 435 millimeter och god bärighet. Tänk om ni politiker skulle utveckla och vårda våra redan befintliga resurser som förfäderna mödosamt anskaffat och inte bara avveckla och skylla på Trafikverket. Fyra kilometer centralt belägen fungerande och redundant järnväg ska man vara väldigt rädd om med tanke på hur lång tid och hur kostsamt det är att bygga nytt.
Från Region Östergötland hör man förvånande nog inte ett ljud om Stångådalsbanan. Genom Linköpings kommun och Trafikverkets försorg är det långt gångna förslaget att riva upp järnvägen ett par kilometer från Linköpings nya resecentrum. Det är en stor risk för vår sjukvårdsregions utveckling.
Region Kalmar och Region Jönköpings län köper högspecialiserad vård av Region Östergötland, vilket möjliggör att Region Östergötland kan erbjuda vård av hög kvalitet till regionens invånare på US (Universitetssjukhuset).
Blir Region Kalmar och Region Jönköpings läns politiker tillräckligt oförskämt behandlade kanske de tänker om och vänder sig till en annan sjukvårdsregion som har ett mera ödmjukt kundperspektiv. Och rälsen ligger redan lagda till SUS (Skånes universitetssjukhus) i Lund.
För ett antal år sedan begärde Region Gotland in offert på högspecialiserad vård från Region Östergötland, vilket skulle öka patientunderlaget och bidragit till värdefull utveckling av högspecvården. De fick en bra offert men valde ändå Region Stockholm, möjligen på grund av bristande järnvägsförbindelser till US från Oskarshamn.
Tänk om regiondirektören kunde aktivera sin utvecklingsdirektör, sin regionutvecklingsdirektör och sin trafikdirektör så utvecklingen går åt rätt håll, så vi får behålla järnvägen och smålänningarna som kunder till Region Östergötland. Ta och elektrifiera de fyra kilometrarna som går till Saab och kör även Östgötapendeln dit. Då lyfter kanske smålänningarna på hatten och börjar elektrifiera från sitt håll.
Tänk om järnvägssamarbetet kunde utvecklas i stället för att avvecklas. Tänk om de olika direktörerna på regionen, Linköpings kommun och Trafikverket kunde arbeta tillsammans för järnvägens framtid.