Bästa Östgötatrafiken! "Det var mycket bättre förr ..."
För några år sedan frågade jag busschauffören om hur många resor jag hade kvar på mitt kort och han kunde snabbt och lätt svara.
I går ställde jag samma fråga och fick svaret: "Jag kan inte kolla detta längre ..." Så jag fick ringa till er och fick då veta att jag har 8 resor kvar och att de "försvinner efter 8/12 i år!"
Är detta möjligt?
Först försämrar ni viktig info som kunden behöver och sedan stjäl ni ju våra pengar! Eller är det något jag missuppfattat?
Varför gör ni på detta viset?
"Vän av ordning och rättvisa"
Svar från Östgötatrafiken:
Tack för att du tar dig tid och ger oss återkoppling. I vårt tidigare biljettsystem, som fanns före 2020, kunde förarna se vad som fanns på ett reskort. Nu kan du själv se vad du har för biljetter på ditt reskort genom att logga in på Mitt konto på ostgotatrafiken.se eller genom att ringa till kundservice, som du just har gjort. Har du appen kan du i den se vilka biljetter du har och hur länge de är giltiga.
Biljetterna finns giltiga i ett år efter att de har köpts. Giltighetstiden är satt utifrån branschpraxis, där de flesta andra aktörer med liknade system har ett år som giltighet. Det beror framför allt på att vi kontinuerligt ser över vårt sortiment av biljetter, priser och rabatter. Det blir då ohållbart att ha gamla biljettyper kvar i systemet. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss för hjälp och frågor om biljetter och giltighetstid.
Per Nelson, marknadschef Östgötatrafiken