Resenären: "SJ kör med falsk marknadsföring"

SJ:s rykte är redan skamfilat och att då syssla med falsk marknadsföring gynnar inte SJ, skriver en resenär i Linköping.

Jag provbokar resan till kampanjpris, men även till ordinarie pris och det visar sig att skillnaden endast är 6,3 procent, skriver en resenär.

Jag provbokar resan till kampanjpris, men även till ordinarie pris och det visar sig att skillnaden endast är 6,3 procent, skriver en resenär.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2025-01-11 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SJ skickade i december ut mejl till sina kunder där jag som kund ska få 20 procent rabatt på nästa resa som dock måste ske innan 13/2.

Jag provbokar resan till kampanjpris, men även till ordinarie pris och det visar sig att skillnaden endast är 6,3 procent. 

Jag har därefter en dialog med olika personer på SJ:s kundtjänst där jag av detta skäl ifrågasätter erbjudandet, vilka i sin tur ifrågasätter om jag är "helt korkad" (nej, de använder inte de orden, men undermeningen är densamma) som inte klarar av att boka till kampanjpris.

Till slut fattar dock en på kundtjänst att erbjudandet faktiskt inte stämmer och lovar skicka vidare problemet och att återkomma, vilket dock vare sig vederbörande eller någon annan från SJ gjort. 

Döm om min förvåning när jag för någon dag sedan får samma erbjudande på mejlen med samma löfte om 20 procent rabatt, vilken dock i själva verket fortfarande är 6,3 procent. 

Jag har råd att betala den dryga 100-lappen, men det här är en principsak. SJ:s rykte är redan skamfilat och att då syssla med falsk marknadsföring gynnar inte SJ.

Fotnot. Corren har erbjudit SJ möjlighet att svara på insändaren.