Östgötatrafikens köp av biljetter är som ett lotteri där det mesta är nitlotter!
Jag har en liten broschyr framför mig som gäller från 1 februari 2024 för Östgötatrafiken. På sidan 3 kan man läsa de olika priserna för: liten zon/stadstrafik, mellanzon, stor zon och län, samt vad priserna är för vuxen och för ungdom, student och pensionär, ordinarie priser eller lägre pris vid lågtrafik.
Jösses, säger jag bara!
Detta sätt att köpa biljetter på har regionens politiker och Östgötatrafikens tjänstemän inte klurat ut själva. De har tagit idén från Skånetrafiken och man har investerat stora pengar i systemet, som infördes år 2020 i Östergötland.
Som pensionär reser jag oftast under lågtrafik som gäller klockan 08.30–15 och 17–06.30, samt helger. Systemet är mycket krångligt och man måste ha olika busskort för olika typer av resor.
Sedan 2020 har jag betalat bortåt 1 000 kronor extra för resorna med Östgötatrafiken därför att systemet är alldeles för omständligt. För enkelhetens skull har jag haft två busskort, ett med enstaka resor á 23,10 och dygnsbiletter för 46,20 per biljett inom Linköping. Så jag anser att jag inte har fått någon riktig rabatt som pensionär.
Varför reste regionens politiker och Östgötatrafikens tjänstemän inte till Göteborg och införde det systemet?
För pensionärer från 65 år har man i Göteborg ett pensionärskort som ger fria resor klockan 08.30–15 och från klockan 18–06, samt fria resor alla helger. Vill man resa mellan klockan 15 och 18 laddar man kortet med pengar och ordinarie pris dras per automatik.
Lätt som en plätt, eller hur?
Politiker och tjänstemän inom Regionen Östergötland: Slopa nuvarande system med priser i olika zoner. Krångligt för alla, men mest för oss pensionärer!