Jag kliver på pendeln i Linghem klockan 11.53 mot Norrköping. Tar upp mobilen för att blippa, ser att 30-dagarskortet gått ut på natten, sätter mig ner för att genast köpa nytt 30-dagarskort – för det är trångt innanför dörrarna – det står flera andra resenärer i entrén som också köper biljetter.
Inom någon minut är kundvärden framme hos mig. Jag förklarar att jag precis gick på tåget och håller på med att köpa ny 30-dagars biljett. Hon påstår att jag gått på i Linköping och jag svarar: "Nej, jag klev på nu i Linghem".
Hon stressar på och begär id, jag letar efter mitt körkort samtidigt som jag köper ny biljett. Jag känner mig utsatt och diskriminerad. Hon påstår också att jag vägrar köpa biljett. Jag börjar skaka, detta är obehagligt. Jag förklarar att jag precis klivit på tåget och håller på att köpa biljett. Hon kastar direkt fram en tilläggsavgift på 1 500 kronor på bordet framför samtidigt som hon avlägsnar sig med orden ”skall betalas inom 10 dagar”.
Jag överklagar och skriver till Östgötatrafiken: Jag går på tåget (som avgått från Linköping 11.45) och är framme klockan 11.53 i Linghem. Hon skriver ut tilläggsavgiften klockan 11.55 och Östgötatrafiken skriver i sitt mejl att kundvärden har gett mig god tid att köpa biljett. Exakt 2 minuter.
Jag mejlar till Östgötatrafiken och ber dem titta på övervakningsinspelningarna, så kan de ju se var jag går på tåget och så vidare.
Då får jag till svar att de bara sparas några dagar och inte finns kvar längre. Det måste till en polisanmälan för att titta på inspelningen. De påstår även att jag saknade biljett i Kimstad, vilket också är fel. Jag har bevis i mobilen.
Så efter flera mejl till Östgötatrafiken kvarstår beslutet om tilläggsavgift. Det kvittar tydligen vad jag kommer med, de litar bara på kundvärden, fastän bevis finns som de inte tar hänsyn till och inte vill begära in.
Jag har gjort rätt för mig, jag är ingen fuskåkare. Jag vill ha en ursäkt från Östgötatrafiken och att avgiften återkallas.
"78-åriga tanten"
Svar från Östgötatrafiken:
Jag beklagar att du kände dig utsatt och diskriminerad i situationen. Även om det inte är roligt att få en tilläggsavgift så ska du alltid känna att du blir behandlad med respekt.
Alla som reser med Östgötatrafiken ska ha en giltig biljett vid ombordstigning. Har du tänkt köpa biljett genom att blippa ett betalkort ombord ska det göras direkt när du kliver på, enligt våra resevillkor.
Det innebär att en kundvärd eller en kontrollant kan ge en tilläggsavgift till någon som inte har en aktiv biljett vid ombordstigning. Tyvärr händer det att vissa personer sätter i system och väntar med att köpa eller aktivera biljetten först när de ser en kontrollant eller en kundvärd.
Så egentligen spelar det ingen roll var du klev på. Det är varje resenärs ansvar att ha en giltig biljett vid ombordstigning.
Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken