Får Östgötatrafiken verkligen ta mina pengar?

Var tar mina pengar vägen, finns det en post i Östgötatrafikens räkenskaper för stulna pengar, skriver en resenär.

Vad är detta för system, frågar sig insändarskribenten.

Vad är detta för system, frågar sig insändarskribenten.

Foto: Östgötatrafiken/Karolina Wiborn

Insändare2024-05-31 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som boende på landet åker jag nästan alltid bil, men vid mycket enstaka tillfällen behöver jag åka stadsbuss. 

Två gånger har jag de senaste åren fyllt på mitt busskort med pengar, allt som allt cirka 450 kronor. Två gånger då jag behövde åka så var kortet tomt! Jag fyller på med pengar i en tobaksaffär och sist sa mannen att pengarna försvinner efter ett år. 

Får man verkligen ta mina inbetalda pengar bara för att jag inte åkt? Vad är detta för system, vad gör det att jag har pengar på mitt kort mer än ett år utan att åka? Ingen information om detta har jag sett heller. 

Var tar mina pengar vägen, finns det en post i Östgötatrafikens räkenskaper för stulna pengar? 

"Irriterad bussåkare"

Svar från Östgötatrafiken:

Tack för att du ger oss återkoppling. Innan vi bytte biljettsystem fanns det som kallades Reskassan. Precis som du beskriver så laddade du då reskortet med pengar som sedan användes när du köpte biljetter. Systemet med reskassa avskaffades i juni 2020 och under mer än två års tid kunde de insatta pengarna i reskassan växlas till biljetter. 

I det nya systemet köper du i stället biljetter som laddas på reskortet och är giltiga i ett år. Giltighetstiden är satt utifrån branschpraxis, de flesta andra aktörer med liknade system har ett år som giltighet.

I dag använder över 80 procent av våra kunder appen som biljettbärare och där är det enkelt se när biljetten går ut. Om du väljer att ha dina biljetter på reskort så finns även möjligheten att registrera ditt kort på ”Mina sidor” och se giltigheten på biljetterna där.

Vi vill förstås att de biljetter som köps används och rekommenderar att aldrig köpa på sig fler biljetter än de du vet att du kommer nyttja under det närmsta året.

Per Nelson, marknadschef, Östgötatrafiken