Regionbanorna bygger Sydostlandet

Den stora vinsten med tågtrafik är inte biljettintäkter, utan regionförstoring genom bekvämare pendling, skriver insändarskribenten.

Gummidäck på asfalt har femton gånger högre rullmotstånd än stålhjul på räls, skriver insändarskribenten.

Gummidäck på asfalt har femton gånger högre rullmotstånd än stålhjul på räls, skriver insändarskribenten.

Foto: Ulrik Alvarsson

Insändare2024-08-05 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren "Lägg ned tjust- och stångådaljärnvägarna" (20/7):

Insändaren bygger på helt felaktiga ingångsdata. Biljettintäkterna täcker betydligt mer än tio procent av driftkostnaden. I genomsnitt runt 50 procent för de svenska länstrafikbolagen. 

Den stora vinsten med tågtrafik är inte biljettintäkter, utan regionförstoring genom bekvämare pendling. Ökad turistnäring, bättre företagsklimat och tillväxt i berörda kommuner, rörelsefrihet för bredare inkomstgrupper. Lägre energiförbrukning: Gummidäck på asfalt har femton gånger högre rullmotstånd än stålhjul på räls och står därmed för merparten av alla hälsofarliga PM10-partiklar. 

Vill du lägga ned allt som kräver underskottstäckning? Då försvinner räddningstjänst, ambulans, färdtjänst och privatskolor. Patientavgiften måste höjas till den faktiska kostnaden. Nästan all kollektivtrafik försvinner, inrikesflyget och Gotlandstrafiken. Kyrkorna tvingas ta över socialtjänsten och barnomsorgen försvinner. Bara några exempel. Vad blir då kvar av de samhällsfunktioner som vi byggt upp tillsammans?