Vi vet alla att pojkar kommer efter i skolan. De bryr sig inte och slarvar med sina uppgifter, saboterar lektioner och i vissa fall dras mot kriminalitet. Men i Sofi Nilssons klass blir det inte så. I "Nordegren och Epstein" i P1 (5/10) intervjuas en skolforskare och Sofie Nilsson, som är mellanstadielärare på Rosengårdsskolan i Malmö.
Skolforskarna började bli intresserade, när det visade sig att pojkarna i just hennes klass tyckte skolan var rolig och de var lika energiska som flickorna. Dessutom nådde de samma resultat och fick lika bra betyg.
När de följde hennes lektioner visade det sig att hon …
… såg till att alla visste vad de skulle göra och lära sig.
… begränsade antalet arbeten med ”forskning” och redovisning.
… gav klara och tydliga läxuppgifter.
Tre enkla men tydliga regler. Med andra ord: hennes lektioner hade likheter med den ”gamla” skolan.
Dagens skola tycks gynna de ordningsamma, i allmänhet flickor, och missgynna dem som behöver mera struktur på arbetet. Tänk om en så enkel förändring (återgång) av pedagogiken skulle få pojkar (och flickor) att lyckas i skolan och därmed ge dem en annan självkänsla och inte behöva hävda sig med våld.
Tänk om det är en av de åtgärder, som behövs, för att på sikt få bukt med kriminaliteten.