Politiker, sluta planera trafiken i innerstaden

Det grundlÀggande problemet med trafikplanen för innerstaden Àr att den baseras pÄ att politiken ska uppfostra trafikanterna, i synnerhet bilisterna, för att fÄ dem att gÄ eller cykla, menar insÀndarskribenten.

Vem tar bilen till en infartsparkering för att sedan ta en buss till centrum, frÄgar sig insÀndarskribenten.

Vem tar bilen till en infartsparkering för att sedan ta en buss till centrum, frÄgar sig insÀndarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

InsÀndare2021-11-12 10:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Flera insĂ€ndare har kritiserat kommunens trafikplan för innerstaden. Krockar med planeringen av Stolplyckan och byggnation vid Lasarettsgatan Ă€r uppenbara exempel. Bristande parkeringsmöjligheter med borttagen kantstensparering leder till stĂ€ngda butiker i innerstaden och svĂ„righeter för den som har problem att gĂ„ eller se. Planen bygger i stĂ€llet pĂ„ att alla ska cykla eller gĂ„ och att biltrafiken ska kontrolleras för att dĂ€rmed minimeras. 

Detta Àr ett klassiskt exempel pÄ misslyckad kommunal planering.

Planen startades 2017 och det mĂ€rks. Ingen hĂ€nsyn till elbilar eller elsparkcyklar. Planen baseras ocksĂ„ pĂ„ att OstlĂ€nken gĂ„r i tunnel och att resecentrum placeras dĂ€refter. Vad vĂ€rre Ă€r – den baseras pĂ„ maximal service för innerstadens 35 000 boende men lĂ€mnar resterande 135 000 Linköpingsbor Ă„t sitt öde. Vem tar bilen till en infartsparkering för att sedan ta en buss till centrum? 

Över huvud taget baseras planen pĂ„ förutsĂ€ttningar som inte lĂ€ngre Ă€r för handen – trots detta skall den gĂ„ till beslut. Det vi lĂ€r oss av detta Ă€r att kommunen ska sluta planera trafiken. LĂ„t i stĂ€llet arbetet baseras pĂ„ ett antal grundlĂ€ggande principer:

* HÄll sÄ mÄnga vÀgar öppna för trafik som möjligt

* Minimera system som skapar köer och stopp

* Lös problem nÀr och dÀr de uppstÄr

* LÀgg energi pÄ att trafikreglerna efterlevs

Principerna baseras pÄ att kommunen aldrig kan reglera trafiken pÄ ett sÀtt som fungerar för alla trafikanter. Trafiksystemen Àr komplexa och baseras pÄ resenÀrernas önskemÄl och val. Om trafiksystemen Àr sÄ öppna som möjligt kommer resandet att sprida sig i tid och rum och förtÀtningarna att minskas. Med stÀngda gator och tidsbegrÀnsade möjligheter kommer köerna och förtÀtningarna i stÀllet att ökas.

Det grundlÀggande problemet med trafikplanen för innerstaden Àr att den baseras pÄ att politiken ska uppfostra trafikanterna, i synnerhet bilisterna, för att fÄ dem att gÄ eller cykla. Sluta med det. Politiker Àr valda för att genomföra det som vÀljarna röstat pÄ, inte uppfostra dem. Hur mÄnga har röstat för trafikplan för innerstaden?