Planerna rimmar illa med gröna ambitioner

Linköpings kommun har utarbetat ett förslag till trafikplan för Linköpings centrum vilket föranleder en del funderingar och kommentarer.

Om kommunen haft som ambition att jävlas med folk som bor i Stolplyckan har man lyckats väldigt bra, skriver insändarskribenten.

Om kommunen haft som ambition att jävlas med folk som bor i Stolplyckan har man lyckats väldigt bra, skriver insändarskribenten.

Foto: Ann-Charlotte Irhede/arkiv

Insändare2021-09-08 10:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

- Trafikplan. Trafikplanen innebär lite förenklat att Storgatan blir ett gång och cykelstråk och tempot ska vara gång. 

Drottninggatan får ta över busstrafiken som tidigare passerat Stora torget samtidigt som genomfartstrafiken mellan S:t Larsgatan och Djurgårdsgatan ej tillåts.

Lasarettsgatan och Djurgårdsgatan får ta över genomfartstrafiken från Drottninggatan och benämns i fortsättningen som huvudbilväg.
 

- Förskola. Lasarettsgatan kommer alltså att ta över genomfartstrafiken från Drottninggatan. Utmed Lasarettsgatan mittemot Naturcentrum har kommunen utarbetat en detaljplan för en ny förskola för120 barn. 

Lämpligheten att förlägga en förskola utmed en hårt trafikerad huvudbilväg, som dessutom är utryckningsväg för ambulans, kan anses väldigt diskutabel och direkt olämplig. Merparten av barnen kommer att behöva korsa Lasarettsgatan kanske 2 ggr/dag.
 

- Stadsgata. I samband med föreslagen detaljplan för nybyggnation vid Ryttargårdskyrkan har kommunen utropat Djurgårdsgatan till att bli en "stadsgata" ända från Garnisonsvägen ner till Drottninggatan. 

Denna "stads-gata" ska nu belastas med ännu mer trafik utöver den intensiva belastning den har redan idag. Därutöver ska det byggas bostäder på grönområdet i höjd med Stolplyckan vilket inte direkt underlättar trafiksituationen och därtill kanske en förskola vars byggtrafik inte får använda Lasarettsgatan utan måste använda Djurgårdsgatan.
 

Sammanfattningsvis kan man säga att om kommunen haft som ambition att jävlas med folk som bor i Stolplyckan med omnejd har man lyckats väldigt bra. 

Inte nog med att trafiksituationen i området blir hårt ansträngd man förstör också en del gröna områden som finns utmed Djurgårdsgatan/Lasarettsgatan. 

Det rimmar illa med den ambition som kommun har att bli en av Sveriges grönaste städer. Undertecknad och många med mig har bland annat genom insändare i Corren framfört kritik mot de förslag till förtätningar som föreslagits. 

Sällan eller aldrig har engagerade kommuninnevånare haft någon framgång med den kritik som man har framfört. Det var därför mycket glädjande att läsa Michael Nydéns debattartikel (24/8) där han mer eller mindre "läxar" upp våra lokalpolitiker för att inte lyssna på medborgarnas synpunkter. 

Detaljplanen för förskolan utmed Lasarettsgatan är överklagad till mark- och miljödomstolen och förhoppningen är att domstolen inser vilken olägenhet denna nybyggnation ställer till för de boende när politikerna blundar.