Kollar man på planeringen för Folkungavallen finns inte gångtunneln kvar. Socialdemokraterna och Moderaterna planerar i så fall att ta bort "cykelstaden" Linköpings cykelled som förbinder södra staden med innerstaden. Hur har de tänkt här: "Vi kör bil, så vi bryr oss inte"?
En cykelstad kan inte konsekvent försämra och bortprioritera cyklister, då är inte Linköping längre en cykelstad. Det är inte rimligt att vi cyklister ska behöva anpassa oss till en försämring på grund av utvecklingen av nya stadsdelen Folkungavallen och behöva stanna vid flera rödljus i stället för en tunnel under Hamngatan. Den andra tunneln, tunneln bredvid sporthallen, har en enormt brant backe och kan inte användas till att hänvisa cyklister i stället. Den backen är dessutom livsfarlig många månader per år när det är fruset eller snö och går då bokstavligen inte att använda.
Just nu genomförs mätningar och planering vid gångtunneln under Hamngatan bredvid gamla simhallen. Det har även satts upp slingor som mäter cykel- och gångtrafik genom tunneln.
Den nya stadsdelen, liksom all övrig ny bebyggelse i Linköping, ser likadan ut och har noll arkitektonisk ambition. Där gamla simhallen ligger planeras ett nytt bostadskvarter. Fasaden mot Hamngatan borde byggas i en äldre stil som kompletterar och kontrasterar övrig "modern" bebyggelse i Folkungavallen och på Gripgatan på andra sidan. En äldre fasad mot Hamngatan skulle knyta ihop den nya stadsdelen med övriga innerstaden och skapa en mer levande stadsdel med större arkitektonisk mångfald. "Borgen" som den säkert skulle komma att kallas i folkmun.
Linköping är Sveriges femte största stad, det håller inte att vi har en så tråkig och historielös stad när det handlar om arkitektur. Skärpning!
"Linköpingsbo"
Svar från Linköpings kommun:
I de nuvarande planerna för Folkungavallen finns inga planer på att ta bort den befintliga gång- och cykeltunneln under Hamngatan, då vi bedömer att tunneln fyller en viktig funktion för säker och smidig förbindelse mellan innerstaden och södra Linköping. I ett tidigt planeringsskede (planprogram 2016) fanns det grova skisser för ett eventuellt framtida kvarter norr om den gamla simhallen, vilket hade kunnat stå i konflikt med cykelförbindelsen under Hamngatan, men detta är i dagsläget inte aktuellt.
Precis som du säger pågår nu två mätningar vid gång- och cykeltunneln under Hamngatan vid gamla simhallen. En mätning samlar in kart- och höjdunderlag för pågående planarbete. Medan slingorna ingår i våra årliga cykelmätningar där vi bevakar trafikmängder i stort.
Alisa Basic, avdelningschef för stadsplaneringsavdelningen i Linköpings kommun