Personal på vårdboendet slår larm: "Vi går på knäna"

Personalen går på knäna och behöver hjälp, men det finns ingen som vill jobba, skriver ett vårdbiträde.

Det finns ingen personal som vi kan ringa in. Vården blir sämre för de äldre när vi inte kan tillgodose deras behov, skriver ett vårdbiträde på Valla park vårdboende.

Det finns ingen personal som vi kan ringa in. Vården blir sämre för de äldre när vi inte kan tillgodose deras behov, skriver ett vårdbiträde på Valla park vårdboende.

Foto: Fredrik Sandberg/TT/Frida Glenning Ströberg

Insändare2024-10-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 1 oktober tog Linköpings kommun över Valla park vårdboende från Attendo.

Min kritik riktar jag mot kommunens bemanning. Kommunen lovade guld och gröna skogar till personalen som jobbar på Valla park och självklart de brukare som bor här.

Vi är så underbemannade. Kommunen har sagt och lovat att allting skulle finnas på plats från den 1 oktober, men det är falskt. Personalen går på knäna och behöver hjälp, men det finns ingen som vill jobba. Kommunen har lovat att det ska finnas extra personal på varje enhet, men det stämmer inte.

Vi har mindre bemanning än tidigare. Det finns ingen personal som vi kan ringa in eller beordra in. Vården blir sämre för de äldre när vi inte kan tillgodose deras behov med för låg bemanning.

Det finns heller knappt några varor i våra kylar för att baka till de äldre. Personalen tar med sig varor hemifrån för att kunna baka till de äldre.

"Vårdbiträde"

Svar från Linköpings kommun:

Vi förstår att övergången från Attendo till kommunal drift har medfört en del frågor och funderingar, både för medarbetare och de som bor där. Utmaningen med bemanning är något vi är medvetna om och tar på allvar. 

Vid övertagandet 1 oktober i år fanns det 16 vakanta tjänster; uppdelat på vikariat och tillsvidare. En del av dessa vakanta rader berodde på bland annat på föräldra- och studieledigheter, vilket vi inte hade tillräckligt med information gällande såhär i efterhand. Dessutom kunde flera av de tidigare vikarierna som gick på schemarader inte fortsätta hos oss på grund av bristande språkkunskaper, då de inte klarade kommunens obligatoriska språktester. 

Vi arbetar nu intensivt med att rekrytera nya medarbetare och gör allt vi kan för att lösa bemanningssituationen så snabbt som möjligt. Sedan övertagandet har vi tillsvidareanställt fyra nya medarbetare på 100 procent och introducerat ungefär tio nya timvikarier. Vi har även tillsatt visstidsanställningar från och med nästa schemaperiod. Bemanningsunderskottet är därmed i dag åtta vikariat och fyra tillsvidaretjänster.

Vi vill även tydliggöra att det inte råder någon brist på mat. Vi har tillräckligt med resurser för att säkerställa frukost, fika, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika till de som bor här på Valla park. 

Framledes kommer vi att arbeta för att säkerställa och förbättra vårdkvaliteten och upplevelsen av att bo på Valla Park ytterligare. Det inkluderar bland annat att tydliggöra undersköterskornas viktiga uppdrag och ansvar, samt att göra alla kommunens rutiner väl kända så att de följs, såsom kontaktmannaskap och det ansvar som följer med det. 

Vi ska arbeta med att säkerställa att all dokumentation är korrekt och uppdaterad, inklusive att upprätta genomförandeplaner som speglar varje boendes individuella behov och önskemål. Vidare ska vi lägga stor vikt vid att upprätthålla patientsäkerheten genom noggrann läkemedelshantering enligt gällande riktlinjer.

Vi beklagar att situationen har påverkat både medarbetarnas och de boendes upplevelse. Att ge högkvalitativ vård och omsorg som vi kan stå för är vår högsta prioritet, och vi arbetar för att så snabbt som möjligt åtgärda de utmaningar som uppstått under övergången. Vi är måna om att ha en god dialog med alla medarbetare och tar gärna emot synpunkter på vår gemensamma arbetsplats så att vi tillsammans kan fortsätta utveckla Valla park. 

Ulf Everving och Ursula Svensson, verksamhetschefer Valla park