Pausa nybyggnaden av Ostlänken

Jag är övertygad om att flertalet Linköpingsresenärer tycker det är viktigare att tågen fungerar, går i tid och kommer fram i tid, än att man om 10 år – när Ostlänken är färdig – kan resa en halvtimme snabbare till Stockholm, menar insändarskribenten.

Det är inte försvarbart att för enorma summor bygga ny järnväg, menar insändarskribenten.

Det är inte försvarbart att för enorma summor bygga ny järnväg, menar insändarskribenten.

Foto: Corren

Insändare2024-02-03 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Pausa nybyggnaden av Ostlänken genom Linköping. 

Frågan känns berättigad efter nyhetsrapporteringen att 11 000 (!) tågavgångar ställts in i vinter och att många avgångar är försenade. I en intervju på SVT konstaterar en chef på SJ att detta beror på dels att tågen slås sönder av vårt klimat vintertid, dels att signal- och växelfel på bannätet är resultatet av ”generationer av eftersatt underhåll”. 

I dagens kärva ekonomiska läge är det då enligt min uppfattning inte försvarbart att för enorma summor bygga ny järnväg, som exempelvis den nya föreslagna sträckningen genom Linköping. Projekt Ostlänken borde pausas för att därigenom frigöra resurser till att restaurera det redan befintliga järnvägsnätet samt införskaffa fler och mer hållbara tåg. 

Jag är övertygad om att flertalet Linköpingsresenärer tycker det är viktigare att tågen fungerar, går i tid och kommer fram i tid, än att man om 10 år – när Ostlänken är färdig – kan resa en halvtimme snabbare till Stockholm. 

Risken är uppenbar att dagens resenärer tröttnar på allt tågstrul och väljer andra kommunikationsmöjligheter och detsamma gäller naturligtvis godstrafiken per järnväg. Då kan man ju börja undra om järnvägen och Ostlänken över huvud taget har en framtid.