Vi har just varit och hälsat på en dotter som studerar i Linköping, och fått uppleva staden ur en föga välkomnande synvinkel, i form av ett ytterst tveksamt parkeringssystem vid Bilbörsen arena, där vi bodde på ett lägenhetshotell.
Kväll ett kom vi fram och parkerade vid arenans östra sida, och såg uppemot 150 meter tydlig parkeringsyta löpa längs med arenan. Den enda begränsningen tycktes vara en skylt om förbjuden parkering på grund av "på- och avstigningsplats", vilket vi tolkade som ett ungefär 25 meter långt avsnitt av vägsträckan – inte hela arenasidan. Varför skulle det annars finnas parkeringsyta?
Morgonen efter kom vi tillbaka till en parkeringsbot på 700 kronor. Under kväll två såg vi hur flera andra hade parkerat på samma sätt, och när P-bolaget dök upp på sin inkomstbringande kvällsrunda, valde vi att ställa några frågor till P-vakten.
Det visade sig att P-vakten själv flera gånger har försökt påtala detta för Linköpings kommun, som inte visat något intresse för att ändra på rådande förhållanden.
Linköpings kommun menar tydligen att "på- och avstigningsplatsen" avslutas av en otydlig skylt i slutet av raksträckan. Alltså åläggs trafikanterna att lägga ihop 1 och 1 till 2, via två skyltar som är åtskilda med nästan 200 meter.
Ett parkeringssystem måste vara tydligt och förutsägbart. Om mängder av intet ont anande bilister försöker göra rätt, men drabbas av böter på exakt samma plats varje vecka (enligt P-vakten), så är systemet korrupt – och därmed enbart en kassako för Linköpings kommun. Gör om! Snarast!
Om vi kommer tillbaka så är det trots Linköping, inte på grund av.
Fotnot. Corren har erbjudit Dukaten möjlighet att svara.