Förslaget att minska antalet spår från åtta till sex vid en ny station vid Steninge gör att nuvarande station åter blir intressant. Även där finns det plats för sex spår.
Skylten och närliggande fastigheter kan ligga kvar. Om ett bredare spårområdet upp mot Steningeviadukten krävs kan några byggnader där behöva rivas. Stångådalsbanan kan fortsatt vara ansluten till stationen, men på annan plats och via stambanan.
En ny bro med fyra spår behövs över ån. Att bredda nuvarande järnvägskorridor blir mycket billigare och lättare än en ny i svårare terräng som påverkar mera bebyggelse och infrastruktur.
Trafikverkets argument för att bygga en ny station vid Steninge håller inte. Även kommunen borde tänka om. Att minska kostnaderna med över 4 miljarder och ännu mer på andra delar av Ostlänken kan vara avgörande för om den och nya stambanor blir byggda.
Upprustning av nuvarande stambanor måste ske omgående. Det kan inte vänta i flera år. Bygg en mötessträcka mellan Bergsvägen och Malmskogen med fyra spår.
Det ökar spårkapaciteten mycket snabbare än att vänta på en järnväg som kanske aldrig blir byggd.
En liknande mötessträcka är lämplig även i Norrköping.