Ostlänken är ett skenande skrytbygge

Det absolut bästa hade varit att avstå från Ostlänken och dess enorma kostnad. Resandet på nuvarande järnväg fungerar bra som det är, menar insändarskribenten.

De medel som Trafikverket ska investera i Ostlänken behövs till att rusta upp befintlig järnväg, menar insändarskribenten.

De medel som Trafikverket ska investera i Ostlänken behövs till att rusta upp befintlig järnväg, menar insändarskribenten.

Foto: Trafikverket

Insändare2024-10-04 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag hörde på radion att första spadtaget är taget för Ostlänken. Hur kan det göras när anslutningen i Linköping inte är genomtänkt. Steninge är en utopi – helt ogenomförbart!

Vi kan inte riva en del av det gamla industrilandskapet med det tillhörande gamla värmekraftverket. Att flytta allt detta är en så horribel kostnad. 

Det finns en enda lösningen: en station längre ut med ett stickspår in till den nuvarande anrika centralstationen – som fortfarande ska vara framtidens station. Det är därifrån alla tåg ska avgå/inkomma även i framtiden.

Det absolut bästa hade varit att avstå från Ostlänken och dess enorma kostnad. Resandet på nuvarande järnväg fungerar bra som det är. Kostnaden för den tänkta Ostlänken har skenat i höjden. Något som Linköpings kommun absolut inte har ekonomi till att genomföra.

De medel som Trafikverket ska investera i Ostlänken behövs till att rusta upp befintlig järnväg, där även den omtalade Tjust-/Stångådalsbanan ingår. För Linköpings del finns det mycket att investera i med de medel som skulle ha använts till detta utopiska projekt.

Som kommuninvånare är det svårt att förstå den politik som förs i dag. Så stoppa detta skrytbygge och tänk om medan tid är, och förhala inte möjligheten att backa i detta beslut.