I min förra insändare undrade jag om en prishöjning på 73 procent är rimlig för en 24-timmarsbiljett, senior, med buss från Brokind till Linköping och hem igen. I en annan insändare (9/12) så kunde vi läsa att motsvarande prishöjning har skett i Åtvidaberg.
Priserna baseras på storleken på de nya zonerna. Liten zon är 8 km i diameter, mellanzon 20 km, stor zon 30 km och en zon som omfattar hela länet. Därutöver finns stadszoner.
Jag kan då konstatera att hela Linköping ingår i en stadszon med en största utsträckning på cirka 13 km med samma biljettpris som en liten zon på landsbygden. Jag kan inte ens resa från Brokind till nästa hållplats vid Skeda Udde eller Rimforsa med linje 39 utan att hamna i mellanzon. Jag kan inte se det på annat sätt än att det är att missgynna landsbygden.
Den nya zonsystemet är kanske bra. Det kan jag inte bedöma, men zonerna är för små. Liten zon borde ju vara åtminstone lika stor som maximal utsträckning av en stadszon, kanske 15 km. Mellanzon borde vara minst 30 km eller större så att jag kan åka från en kommuns ytterkanter till centrum. Stor zon bör då vara så att jag kan åka från ett kommuncentrum till ett annat inom länet. Därutöver finns ju zonen för hela länet.
Eftersom den absolut största majoriteten av alla resor går inom stadszonerna kan jag inte se att en ändring i zonstorlekarna på landsbygden skulle påverka ekonomin för Östgötatrafiken i någon avgörande grad. Jag hoppas att Östgötatrafiken ser över zonindelningen så att landsbygden inte missgynnas på det sätt som sker idag.
Sennis