Östgötatrafikens sjukbil blev en mardröm

Sjukbilen kom slutligen till vår adress klockan 13.45, enligt grannarna. Alltså mer än 1,5 timme försenad. Jag kontaktade Östgötatrafiken på kvällen och bad om en förklaring. Sådant händer ibland var svaret, skriver en kund.

Chauffören hade missat körningen men skulle vara hos oss om 10 minuter. 15 minuter går och ingen bil. Paniken börjar komma. Vi kanske missar vårt livs viktigaste möte, skriver en kund.

Chauffören hade missat körningen men skulle vara hos oss om 10 minuter. 15 minuter går och ingen bil. Paniken börjar komma. Vi kanske missar vårt livs viktigaste möte, skriver en kund.

Foto: Karolina Wiborn/Östgötatrafiken

Insändare2023-06-15 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min fru hade en tid bokad på kirurgkliniken på Vrinnevisjukhuset för att ta ställning till en svår operation. Normalt har vi alltid gjort sjukresor med egen bil, men sjukbil verkade vara en bra lösning för att garanterat vara framme i tid. 

Men det blev en mardröm. 

Jag bokade med Östgötatrafiken redan på måndagen, talade om att jag skulle till Vrinnevisjukhuset och fick tid för hämtning på onsdag klockan 12.05. Eftersom vi aldrig tidigare åkt med sjukbil kände jag mig osäker och ringde onsdag förmiddag till Östgötatrafiken. Jo då, allt var okej och bilen skulle komma i utsatt tid.

Klockan blir 12.20 och ingen bil kommer. Jag ringer Östgötatrafiken, telefonkö i 8 minuter. Bilen är på väg, blir svaret. Chauffören hade missat körningen men skulle vara hos oss om 10 minuter. 15 minuter går och ingen bil. Paniken börjar komma. Vi kanske missar vårt livs viktigaste möte. Ringer igen. 8 minuters kötid. "Vi ska kolla var bilen är, så vänta kvar". Det går ytterligare 5 minuter innan jag får svar. Samma ramsa igen, han är hos er om tio minuter. Det blir dåligt med tid, påpekar jag. Ja, ni lär inte hinna, för bilen ska till Mjölby (4 mil) och hämta ytterligare passagerare, blir svaret.

Jag blir helt ställd. Vi måste åka direkt från oss, påpekar jag. Då får du tala med chauffören om detta, blir svaret. Jag beskriver hur viktigt det är att komma i tid och säger att ni får ordna en taxi direkt. Går inte, blir svaret. Du får beställa och betala själv. Ingen förståelse eller hjälpsamhet. Det kommer ingen bil nu heller.

Det finns bara en sak att göra – att ta vår egen bil och vrålköra de sju milen till Vrinnevi. Jag är 85 år och inte alls glad att köra så långt och dessutom under press att komma fram i tid. Efter strul med parkering och hot om parkeringsböter för att jag ställde mig på färdtjänstens platser, kommer vi fram nästan i tid. De står färdiga att ta emot oss och har börjat undra var vi är. Läkarna blir upprörda när vi berättar vad som hänt.

Ja, detta är historia nu. Sjukbilen kom slutligen till vår adress klockan 13.45, enligt grannarna. Alltså mer än 1,5 timme försenad. Jag kontaktade Östgötatrafiken på kvällen och bad om en förklaring. Sådant händer ibland, var svaret och jag blev mycket upprörd över nonchalansen och krävde ytterligare en gång att få en förklaring. Jag ska anmäla till en utredning, men det kan ta mer än en vecka innan du får svar, blev slutkommentaren från Östgötatrafiken. En poäng i det hela är att de i utbildningssyfte ville ringa upp och få mitt omdöme om samtalet. Ja, utbildning behövs verkligen.

Man kan undra hur många äldre resenärer som blir lidande i tysthet och kanske inte har möjlighet eller förmåga att reagera som jag gjorde. 

Min fru ska göra ett antal sjukbesök inom närmaste månaden. Törs man lita på Östgötatrafiken?

Bengt Johansson

Svar från Östgötatrafiken:

Tack för din insändare. Jag vill börja med att verkligen beklaga det inträffade. Dagligen görs över 5 000 resor som färdtjänst och sjukresor med Östgötatrafiken. I normala fall fungerar det mycket bra och har gjort att våra kunder ger resorna höga betyg. Men med ett så stort antal resor dagligen händer det tyvärr ibland att det inte går som det ska. I ert fall verkar flera saker ha fallerat. Vi utreder alla avvikelser tillsammans med våra trafikföretag som utför själva resan, för att vid behov förbättra rutiner och information. Alla samtal till vår beställningscentral spelas in och används både i utbildningssyfte och för att utreda avvikelser som drabbat våra kunder.

Självklart ska du kunna lita på att din beställda sjukresa kommer den bokade tiden. Du är välkommen att kontakta oss för mer information kring händelseförloppet runt er beställda resa. Jag hoppas verkligen att vi kan få förnyat förtroende och möjligheten att erbjuda er en trygg sjukresa nästa gång.

Johan Åkerlind, avdelningschef beställningscentralen, Östgötatrafiken