Östgötatrafiken riktar nytt slag mot landsbyg

"Återigen så är det vi som bor på landsbygden som drabbas", skriver signaturen Sennis.

"Återigen så är det vi som bor på landsbygden som drabbas", skriver signaturen Sennis.

Foto: Jeppe Gustafsson/arkiv

Insändare2019-12-06 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har försökt begripa mig på den nya prismodellen och zonindelningen som Östgötatrafiken har infört.

Jag bor i trakten av Brokind och är pensionär. Med det gamla systemet kostar resan från Brokind till Linköpings Resecentrum med en dygnsbiljett (24 timmar) 51 kronor för en pensionär inom närområdet som omfattar Linköpings kommun. Med det nya systemet kostar samma resa 88 kronor. 

Det är en höjning med 73 procent. Resan omfattar mellanzon, som sträcker sig 20 km från Brokind, för 68 kronor samt stadszontillägg för 20 kronor. 

Åter infinner sig frågan om det är värt kostnaden att åka kollektivt jämfört med att ta bilen. Till Resecentrum är det cirka 35 km. Med en bränsleförbrukning på cirka 0,7 lit/mil och ett bränslepris på cirka 16 kronor så är marginalkostnaden 40 kronor för att ta bilen, det vill säga 80 kronor tur och retur. 

I och för sig tillkommer ofta parkeringsavgift men bekvämligheten är överlägsen. Åker man dessutom två i bilen blir besparingen stor. Återigen så är det vi som bor på landsbygden som drabbas. Senast var det indragna linjer för några år sedan.

Sennis

Fotnot: Östgötatrafikens vd bemöter kritiken i morgondagens Corren.