Är det inte dags att tänka om gällande biljettpriset?

Våra närliggande regioner, Kalmar och Jönköping, har kraftiga rabatter för lågtrafik. Är inte detta något att ta efter också i Östergötland, frågar sig en resenär.

Som van resenär ser jag att det är mycket folk på bussar och tåg i samband med att arbete eller skola börjar och slutar. Däremellan går bussarna nästan tomma, menar insändarskribenten.

Som van resenär ser jag att det är mycket folk på bussar och tåg i samband med att arbete eller skola börjar och slutar. Däremellan går bussarna nästan tomma, menar insändarskribenten.

Foto: Victor Bomgren

Insändare2023-01-09 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Region Östergötland med Östgötatrafiken höjer nu åter biljettpriserna från 1 februari på grund av inflation och prisökningar på drivmedel med mera. De nya biljettpriserna framgår nu på Östgötatrafikens hemsida. Men är detta verkligen den rätta vägen att få in mera intäkter i verksamheten? Med de prisökningar som sker på biljetterna riskerar man ju att man tappar många resenärer och därmed går miste om betydande intäkter eftersom folk i allmänhet även drabbas av stora prishöjningar i övrigt för sitt livsuppehälle och därmed väljer bort kollektivtrafik med höga biljettpriser.

Ett annat smartare sätt att få ökade intäkter i verksamheten borde i stället vara att försöka öka antalet betalande resenärer kraftigt. Detta får man vanligtvis genom att i stället justerar ner biljettpriserna i kollektivtrafiken så att det blir mycket förmånligare att ta bussen/tåget i stället för bilen. Men så tänker man uppenbarligen inte här. 

Som van resenär ser jag att det är mycket folk på bussar och tåg i samband med att arbete eller skola börjar och slutar. Däremellan – det vill säga i lågtrafik – är det oftast få resenärer. Bussarna går ibland nästan tomma. För att få det attraktivt att åka kollektivt även då – vilket man sagt att man skulle göra – borde det väl vara ett rejält nedsatt pris, kanske 50 procent, för lågtrafikbiljetterna och inte som nu bara några få kronor för exempelvis enkelbiljetterna.

Ska man exempelvis åka och handla med buss inom Linköping i lågtrafik så hinner man vanligtvis inte detta inom 60 minuter, vilket innebär två enkelbiljetter till en kostnad av 52 kronor (2 x 26 kronor) per person för cirka en mils (2 x 5 kilometer) körning. Är man då två personer så blir det dubbelt, det vill säga 104 kronor. Med egen bil blir kostnaden cirka 20 kronor för drivmedel. Övriga fasta kostnader för bilen resonerar de flesta att man har ändå så därför är det många som i stället för bussen tar bilen med ökade utsläpp som följd. Detta är givetvis inte bra.

Våra närliggande regioner, Kalmar och Jönköping, har kraftiga rabatter för lågtrafik. Där kan man exempelvis som senior åka inom respektive län för 205 kronor/månad. Är inte detta något att ta efter också i Östergötland? Motsvarande biljett här i länet är över 500 kronor dyrare per månad. 

Det finns åtskilliga andra exempel även för längre resor där man på grund av relativt höga biljettpriser väljer bilen i stället för bussen, trots att det finns goda bussförbindelser eftersom man även här har betydligt lägre drivmedelskostnader för bilen än vad bussbiljetten kostar.

Så regionen och Östgötatrafiken, är det inte snart dags att tänka om vad gäller biljettkostnaderna och verkligen gå in för att få ett betydligt högre antal resenärer och därmed också högre intäkter i verksamheten?

Sören Karlsson, daglig resenär på Östgötatrafiken sedan mer än 10 år

Svar från Östgötatrafiken:

Vad härligt att läsa att du är engagerad i hur vi ska få fler att resa med kollektivtrafiken. Det jobbar vi på Östgötatrafiken ständigt med, och det är ett av våra viktigaste mål. 

Vi är inget vinstdrivande företag utan biljettintäkterna täcker bara cirka 40 procent av kollektivtrafikens kostnader medan resterande 60 procent täcks av skattemedel från Region Östergötland. Så priset du som resenär betalar för din biljett är i genomsnitt endast 40 procent av vad resan egentligen kostar. 

Om vi skulle sänka priset för biljetterna för någon resenärsgrupp behöver intäkterna öka någon annanstans ifrån. Antingen genom höjda biljettpriser för någon annan resenärsgrupp eller genom omfördelning av skattemedel så att mer pengar tas från vården och läggs på kollektivtrafiken. 

Med de stora kostnadsökningar vi har på framför allt drivmedel räcker inte årets prisjustering för att täcka de ökade kostnaderna i kollektivtrafiken, utan Region Östergötland har politiskt beslutat att satsa 55 miljoner extra till kollektivtrafiken under 2023 för att kunna behålla och fortsätta utveckla den fina kollektivtrafiken vi har i länet. 

Det är svårt att göra jämförelser mellan olika län när det gäller kollektivtrafik eftersom olika län har väldigt olika förutsättningar. Men om vi jämför med till exempel Kalmar som har ett kraftigt rabatterat 30-dagars seniorkort i lågtrafik finns det där inte några andra rabatter för seniorer alls, medan vi i Östergötland har 30 procent seniorrabatt på hela vårt biljettsortiment. Det finns inget som visar på att resandet i kollektivtrafiken utvecklas bättre i till exempel Kalmar eller Jönköping, utan Östergötland står sig väldigt väl i nationella jämförelser av kollektivtrafiken oavsett om man ser till marknadsandel eller kundnöjdhet. Kollektivtrafiken i Östergötland är även prismässigt konkurrenskraftig jämfört med bilen på de allra flesta reserelationer. 

Vi ser att resandet med kollektivtrafiken i Östergötland ökar varje år, och vi på Östgötatrafiken kommer att fortsätta att utveckla både trafikutbud samt priser och sortiment utifrån den forskning och erfarenhet som finns på kollektivtrafikområdet. På så sätt bidrar vi på bästa sätt till utvecklingen av länet, vilket är vårt uppdrag. 

Sofia Malander, Östgötatrafikens vd