Alla barn mår bra av att sjunga i kör, musicera och vara kreativa under sin skolgång. Men musikklasser kan också vara det första steget mot att jobba professionellt med musik. När vi, före detta musikklasselever i Linköping som i dag är yrkesverksamma inom musikområdet, först nåddes av nyheten om nedmonteringen av Linköpings musikklasser på Folkungaskolan, kändes det smått overkligt.
Vi som har många års erfarenhet av musikstudier vet vilken enande kraft kultur besitter.
Vi vet att starka band knyts när vi jobbar sida vid sida med något som ligger oss varmt om hjärtat. Det finns otaliga studier som visar på att musicerande utvecklar förmågor såsom fokus, minne och kreativitet.
Musikalisk utveckling liknar idrott i många aspekter. Den som vill nå långt måste börja tidigt samt ägna mycket tid över många år för att nå en hög nivå. För att bli professionell musiker krävs tusentals timmar av övning och det är ett arbete som behöver vara sammanhållet – man kan således inte ta en paus under högstadieåren.
De som nu vill splittra högstadieklasserna på Folkungaskolan, hänvisar till en dålig blandning av elever vad gäller härkomst, klass och kön. Men musikklasserna har alltid varit öppna för alla att söka till. Några av oss som skriver under var dessutom elever när musikklasserna låg i Skäggetorp – alltså innan flytten gick till Folkungaskolan.
Visst är det bra att uppmärksamma snedrekrytering, men att bryta ned en framgångsrik musikutbildning kan väl omöjligt vara lösningen. Mer information och marknadsföring är en bättre väg framåt.
Som elever brydde vi oss aldrig om huruvida våra klasskamrater hade en mamma som var läkare eller en pappa som var taxichaufför. Det som var viktigt för oss var samhörigheten som kom av att gå i en klass där alla delade samma intresse och där ingen betraktade musik som något töntigt.
För högstadieelever som redan går igenom en påfrestande period i livet, är det av yttersta vikt att få vara i en trygg miljö där klasskamrater uppmuntrar varandra att våga sjunga. Att klassen även är en kör skapar en gemenskap som sträcker sig över hela skoldagen.
Könsfördelningen i musikklasser har alltid varit ojämn. Men att blanda profilerna på Folkungaskolan kommer knappast att vara stärkande för de musikklasskillar som går där i dag. I stället är risken stor att många av dessa pojkar tappar sugen när de separeras från övriga barn som delar deras musikintresse.
Det svenska musikundret som innefattar skilda fält – exempelvis populärmusik, jazz, klassisk musik, opera, komposition inom alla genrer, musikproduktion – har inte uppstått i ett vakuum. För oss som på olika sätt arbetar med musik har Linköpings musikklasser varit en viktig del av vår livsresa. Att tillsammans med våra klasskamrater få sjunga i kör och på andra sätt utveckla vår musikalitet och vårt kunnande, gav oss en grund att stå på för att fortsätta professionellt med musiken. Vi vill att barn och ungdomar i Linköping även i framtiden ska få möjlighet att uppleva detta.
Ludwig Göransson, kompositör/musikproducent/gitarrist
Emmy Lindström, kompositör/violinist
Hanna Rydman, körledare/sångerska
Frida Modén Treichl, musikalartist/låtskrivare
Daniel Ralphsson, operasångare
Helena Falsin, musiklärare
Tomas Ebrelius, violinist
Martin Andersson, soloklarinettist
Erik Söderlind, jazzmusiker
Isabel Josephson, musiklärare/körledare/sångare
Johanna Rudström, operasångerska
Emilie Wästlund, oboist
Elvira Broberg, trumpetare
Sven Risberg, cellist
Jonatan Lönnqvist, sång-/körpedagog
Saga Fagerström, kompositör/flöjtist
Lina Samuelsson, violinist
Maja Samuelsson, musikalartist
David Alvefjord, skådespelare/sångare
Lovisa Hagman, violinist
Christoffer ”Larry” Lahrin, kantor, musiker, kompositör
Linus Flogell, operasångare
Ida Posti Ugelstad, musiklärare/musiker
Per Gunnar Juliusson, pianist
Anna Fronczak, klarinettist
Oskar Lejonclou, orkestermusiker/valthornist
David Strääf, artist/musikproducent
Linnea Ekdahl, kulturskolelärare/musiklärare
Helena Roll, sångpedagog
Aziz Arim, trummis
Rebecka Lagman, cellist
Johanna Gardström, violinist/fiollärare
Ella Bergström, kompositör/artist
Tilde Johnsson, musikalartist
Benjamin Trossö, sångare/dansare/musikalartist
Lukas Hatcher, musikterapeut/musiklärare
Andreas Lundmark Notsten, orkestermusiker/valthornist
Stina Ekdahl, cellolärare
Susanna Stern, operasångerska/sångpedagog
Rebecka Säll, kyrkomusiker/musiklärare/arrangör/kompositör
Petter Boström, pianist/sångare/musikproducent/arrangör
Liv Barath, vokalist
Mathias Jonasson, trummis/låtskrivare
Christian Ölmeklint, cellist/cellolärare
Anna Gideonsson, ljudtekniker/teknisk samordnare/turnéledare
Hugo Kalm, radiochef/DJ/musikproducent
David Lagergren, keyboardist
Martin Lagergren, trummis
Josefine WIllén, sångpedagog/sångerska
Ella Vahtras, sångerska
Markus Videsäter, artist/låtskrivare/producent
Anna Andersson Vass, musiklärare/musiker/metodiklärare
Clara Bergström, frilansmusiker/DJ
Jonna Schwertner, musikalartist
Axel Tegnered, musiker
Sara Englund Eckerbom, fiollärare
Therese Hållén, instrumentlärare/orkesterledare
Pumba Johansson, musiker/musiklärare
Liv Stenström, kyrkomusiker/sångerska