Orealistiskt att samla allt flyg på Malmen

Åsikterna om det huvudlösa järnvägsbygget delar jag. Om nu snabbjärnvägen absolut måste byggas så dra den längs E4 ute på slätten med en effektiv matarlinje in till centrum.

Skribenten ifrågasätter att Försvarsmakten skulle välkomna mer civilt flyg på Malmen.

Skribenten ifrågasätter att Försvarsmakten skulle välkomna mer civilt flyg på Malmen.

Foto: Peter Jigerström/arkiv

Insändare2020-02-27 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Kostnaderna glöms när flyg och tåg debatteras", Corren Debatt 18/2.

Stationen kan ju ligga kvar för pendeltrafiken, den ska ju inte gå på den nya prestigejärnvägen men det är på pendeln de flesta passagerarna kommer att finnas.

När det gäller flyg och flygplats är jag av annan mening än debattören Lars-Erik Borg. Om verksamheten i Linköpings Motorsällskap måste läggas ner på grund av den förlängda banan så är det väl inte av bullerskäl. Det buller som startande och landande flygplan åstadkommer under några sekunder är ju en andeviskning jämfört med det buller motorfordonen där åstadkommer i timtal.

Den andra delen att allt flyg, både civilt och militärt, skulle kunna lokaliseras till Malmen låter inte realistiskt. Redan idag klagar Jägarvallsborna högljutt på bullret från Malmens flygverksamhet. Militärflyget får inte flyga lördag och söndag. Det civilflyg, som en gång fanns på Malmen, i form av segelflyg, fallskärmshoppning och ett par flygklubbar blev utkastade därifrån för många år sedan. Av bullerskäl bland annat.

Är det då troligt att Försvarsmakten skulle välkomna mer civilt flyg på Malmen och dessutom hela Saabs provflygsverksamhet? Vill man ha in civilister och civilflyg på området med tanke på den verksamhet som bedrivs där? 

Därtill kommer flytt av Saabs sammansättningslinje av flygplan i framtiden, tranporter mellan Saab och Malmen samt uppbyggnad av civil terminal, parkering och så vidare. En bortglömd kostnad i sammanhanget? Visserligen inte skattepengar men pengar i alla fall. 

Sture Axelsson