Orättvisa regler när lägenheten ska renoveras

Vi hyresgäster har det inte lätt när Stångåstaden skall göra sina fastighetsrenoveringar.

Stångåstadens regler vid renoveringar borde ändras anser insändarskribenten.

Stångåstadens regler vid renoveringar borde ändras anser insändarskribenten.

Foto: Peter Jigerström

Insändare2020-02-11 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Stångåstaden har en speciell regelbok för renoveringar vilket innebär en del problem för hyresgäster som måste utrymma lägenheterna under en viss tid.

Ett av flera problem är flyttkostnader för hyresgästen om man tänker bo i kvar, eller inte, i sin lägenhet, efter en totalrenovering. Stångåstaden betalar ut- och inflyttning om man väljer att bo i kvar men om man tycker att det blir mödosamt med två flyttningar och önskar byta lägenhet så får man betala flytten själv.

Det är ett orättvist behandlande av en hyresgäst som faktiskt hjälper Stångåstaden med en flyttkostnad. Stångåstaden menar att man har gjort ett eget val i att lämna sitt boende. Då hamnar man utanför reglerna om renoveringsavtal med Stångåstaden.

Jag tycker att Stångåstaden skall betala en utflyttning för en hyresgäst även om hyresgästen föredrar en ny bostad. 

Det är inte slut med den här problemställningen utan hyresgästen ifråga mister även alla köpoäng och tvingas dessutom att byta ner sig till en billigare lägenhetshyra om en förtur skall gälla vid önskad flytt från renoveringsbostaden.

Det känns som om Stångåstaden har glömt att hyresgäster är människor.

Bengt Franzén

Svar:

Vi renoverar varje år mellan 300-500 lägenheter så att de ska fortsätta vara i bra skick och hållbara för framtiden. Vi har full förståelse för att en totalrenovering får stor påverkan på våra hyresgästers vardag. Ofta behöver hyresgästen flytta till ett tillfälligt boende under tiden som renoveringen pågår. 

För att allt ska gå så smidigt som möjligt har vi en koordinator kopplad till varje renovering som bland annat hjälper till att hitta en tillfällig bostad och planera flytten. Vi står då för flyttkostnaden och hyresgästen behåller sina köpoäng. Allt enligt arbetssätt och rutiner som vi har kommit överens med Hyresgästföreningen om. 

Om hyresgästen vill flytta permanent till en ny bostad i samband med renoveringen hjälper vi till med det i de fall det finns en annan bostad att erbjuda. Hyresgästen mister då sina köpoäng, precis som alla andra gör som flyttar inom Stångåstaden. Det är så våra regler är utformade – rättvist, tydligt och lika för alla.

Ulf Gustafsson, förvaltningschef, Stångåstaden