Vi får vara med om en trevlig nyårskonsert – fullsatt salong, stor orkester, underhållande musikval, vackra röster och dansant balett. Vad mer kan man önska sig en vintervacker nyårsafton?
Vi är lite sena. Men alla andra tycks också vara ut i sista minuten. Körerna ringlar långa till garderoberna. Vi letar efter den kortaste. Den står nästan still, men det gör alla andra köer också. Garderobiärerna gör sitt bästa, men allt hakar sig vid betalningarna. Swisha mig hit och swisha mig dit – vårt moderna betalningssystem, som är användbart i enskilda sammanhang, fungerar inte här.
Första ringningen – långa köer.
Andra ringningen. Vi är framme, men en dam i kön intill ursäktar sig och vill tränga sig före, emedan garderoben i hennes kö är helt full och garderobiären har skyndat vidare till en annan kö. Bakom oss väntar många, många på sin tur.
Tjugo minuter sena är alla på plats.
Är detta något att bråka om? Kanske inte, men ändå lite onödig irritation.
För några år sedan var garderobsavgiften inbakad i biljettpriset. Varför ändra på en smidig lösning? Är det för att ”lura” publiken angående biljettpriset eller är det Konsert & Kongress som vill ha större inkomster? Jag hör någon mumla om hög hyra.
Nästa irritation kommer vid utlämning av kläder. Det saknas garderobiärer vid flera luckor. Är det brist på sådana eller är det en kostnadsfråga?
Kanske går det att ha en biljett där det uttryckligen står ”inklusive garderobsavgift”, annars återstår bara att återgå till kontanter. Med pengar i hand ringlar köerna betydligt snabbare.