Senaste resan betalade jag 50 kronor via Östgötatrafikens mobilapp. Eftersom jag hade pengar kvar på resekortet använde jag detta på återresan. Men på bussen i Vadstena fick jag betala 90 kronor. Nej, det kostar 50 kronor, sa jag. Det kostar 90 kronor om du använder resekortet, svarade chauffören.
Östgötatrafiken använder två parallella system med 40 kronors skillnad för exakt samma resa. Hur kan det komma sig? När, var och hur har ni informerat om detta?
Ska ni rekommendera resande att föra över pengar från kort till app? När resekorten försvunnit hur ska då resan betalas för de som inte har en app? Till exempel Gärdesgatan-Vadstena? Jag önskar få mina 40 kronor tillbaka.
Anders Bergin
Svar:
Det är korrekt att Östgötatrafiken för tillfället har två parallella biljettsystem. Det finns omfattande information om detta på vår webbplats och det har även skrivits om det i media vid ett flertal tillfällen.
Det gamla systemet avvecklas sommaren 2020 och det nya systemet lanseras steg för steg. En ny app lanserades i slutet av oktober och det gläder oss att insändaren har börjat använda den.
Vi har nyligen även lanserat ett nytt kort, som alternativ för kunder som inte vill eller har möjlighet att använda appen. Än så länge kan kortet enbart laddas med biljetter via webbutiken, men under våren kommer det även att gå att köpa och ladda biljetter på det nya kortet på våra kundcenter och hos försäljningsombuden.
Vad gäller prisjämförelsen i insändaren ovan så bygger det gamla och det nya biljettsystemet på helt olika zonmodeller. I det gamla biljettsystemet blir biljettpriset dyrare ju fler zoner kunden passerar på sin resa, dvs en kund som åker mellan Linköping och Vadstena passerar alla zoner mellan Linköping-Mjölby-Skänninge-Vadstena.
I det nya systemet är det avståndet (fågelvägen) mellan Linköping och Vadstena, utan omväg, som avgör priset. Således blir priset lägre i det nya systemet.
Det går bra att lösa in sin reskassa mot en värdekod som kan användas för köp av biljetter i den nya appen och i detta fall rekommenderar vi kunden att göra det. Välkommen att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi till!
Sofia Malander, vd Östgötatrafiken