Vi lever i spartider och det är alltid skolpersonal och vårdpersonal som blir föremål för besparingar då det är personaltäta verksamheter. Samtidigt vet vi att mobilen är ett föremål för stress och det har skrivits i andra tidningar om det obegripliga i att myndigheter och kommuner sysslar med marknadsföring eller producerar innehåll som bara konstaterar att de faktiskt gör vad de är tänkta att göra. Så frågan är då varför vissa yrkesgrupper i kommunvärlden tycker det är en bra idé att låta personal lägga ut på sociala medier vad de gör på jobbet?
Det är knappast så att den hårda verkligheten kommer läggas ut på sociala medier. Det kommer vara tillrättalagt och känslomässigt fluff som skattebetalare knappast tänkt sig att deras pengar skulle användas till när de läste att besparingar skulle göras och att resurser måste användas effektivt.
Kan inte skattebetalare ta för givet att en lärare lär ut och att vårdpersonal tar hand om äldre och yngre med särskilda behov? Oavsett om uppgiften att göra innehåll till sociala medier är frivillig eller inte, varför ska frågan ens ställas till en redan belastad anställd som har mängder med andra uppgifter att utföra? Hur ska en lärare kunna ha uppsikt över barn om denne dessutom ska syssla med sociala medier? Uppskattar den äldre som är ute på promenad med vårdpersonal om denne håller på med sociala medier för kommunens räkning? Hur ska en socialsekreterare hinna med sitt jobb om vi nu ständigt läser att de är överbelastade?
Kära kommuner och myndigheter, syssla med vad ni är tänkta att göra!