Nya stambanor avlastar järnvägarna

Det är viktigt att godståg blir snabba, regelbundna och kostnadseffektiva så att de kan ersätta långväga lastbilstrafik längs våra motorvägar, menar skribenten.

En av fördelarna med nya stambanor för höghastighetståg är att de nuvarande järnvägarna avlastas, menar skribenten.

En av fördelarna med nya stambanor för höghastighetståg är att de nuvarande järnvägarna avlastas, menar skribenten.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2020-10-01 08:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En av fördelarna med nya stambanor för höghastighetståg är att de nuvarande järnvägarna avlastas. Då blir det plats för fler pendeltåg och godståg och man underlättar samtidigt att fler tåg kommer fram snabbare och i rätt tid. Detta gäller även godstrafiken som idag upplevs som både dyr och långsam. 

Ett förslag är snabba godståg där semitrailers samt lastbilar med och utan släp kan lastas och lossas vid en ändlastningskaj, det vill säga köras på och av tåget. Sådana RO-RO tåg används i tunneln under Engelska kanalen, men skulle fungera bra även på längre sträckor. En del av dessa tågsätt kan utgöras av vagnar för containers och semitrailers som lyfts på och av med truck eller kran. 

Det viktiga är att dessa godståg blir snabba, regelbundna och kostnadseffektiva så att de kan ersätta långväga lastbilstrafik längs våra motorvägar. Jag tänker mig ett 20-tal dubbelturer per dygn Malmö–Stockholm, Hälsingborg/Göteborg–Oslo och Stockholm–Sunds­vall/Luleå, men det kan ju successivt byggas ut enligt behov. Detta borde vara mer samhällsekonomiskt lönsamt än att elektrifiera motorvägarna, som redan idag är överbelastade på många sträckor längs E4, E6, E18 och E20.