Replik på ledare 16/6
Christian Dahlgren argumenterar i sin ledare 16/6 emot investeringar i nya järnvägar för höghastighetståg. Därom kan man ha olika åsikter, men jag vänder mig mot att det i ledaren framskymtar en oroande syn på järnvägen som något mindre modernt än landsvägstrafiken. Hästskjutsen ersattes av tåget på 1800-talet och så ersattes tåget av den ”modernare” bilen på 1900-talet. En ytterligt förenklad historieskrivning som leder tankegångarna mycket fel.
Det är viktigt att framhålla att järnvägs- och landsvägstransport är två olika system med sina speciella egenskaper såväl tekniskt som ekonomiskt, och båda har en viktig roll även i framtiden. Landsvägstransporterna är inte ett "modernare" system mer lämpat för vår tid, utan väg och järnväg kompletterar varandra, varvid järnvägen har minst lika stora utvecklingsmöjligheter som vägtrafiken. Ett litet exempel: Förarlösa bilar är på försöksstadiet och mycket återstår att lösa om de någon gång ska bli allmänt använda. Förarlösa tåg har funnits i kommersiell drift i flera decennier på olika håll i världen. Bilparken blir nu så sakteliga eldriven. Tågen går sedan många år till över 90 procent på el. Restiderna med tåg har sänkts kraftigt och den utvecklingen fortsätter, medan bilresorna tar nästan lika lång tid idag som på 1960-talet och inte minst av säkerhetsskäl knappast lär bli snabbare.
Hade inte järnvägen funnits hade det varit hög tid att uppfinna den nu. Den använder marken många gånger effektivare än biltrafiken, orsakar oerhört mycket mindre påverkan på miljön och är många gånger säkrare. Den har mycket stor flexibilitet för att klara ökande transportvolymer.
Men för att ta tillvara järnvägens stora potential måste man investera i en fortsatt utveckling av den, inte bara bevara den som den är. Det innebär även byggande av nya järnvägar som behövs för kapacitetens skull.
Nya järnvägsbyggen är verkligen försvarbara
Hade inte järnvägen funnits hade det varit hög tid att uppfinna den nu, skriver Christer Brimalm.
"Men för att ta tillvara järnvägens stora potential måste man investera i en fortsatt utveckling av den."
Foto: Johan Nilsson/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.