Med hänvisning till insändare Corren 4 september 2020 ”Grönytorna blir bara färre och färre”, artikeln i Corren 12 september 2020 ”Byggföretag vill slippa bygga p-hus” och insändaren i Corren 15 september 2020 ”Bygg garage, inte parkeringshus”.
Insändarna tar upp mycket viktigt då kommunen anlägger bostadshus och parkeringshus på stadens grönytor. Jag riktar mig till Samhälls-byggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok, nu räcker det.
Bilden ovan visar ett grönområde i stadsdelen Ekholmen med en träddunge innehållande 36 träd. Den är belägen mellan två bostadshus byggda i början av 70-talet med en liten inbäddad parkering för Ekholmsskolans personal. Hela detta grönskande område med samtliga träd kommer att avverkas för uppförande av ett parkeringshus i tre våningar med en kapacitet av 237 parkeringsplatser.
Muharrem Demirok tycks vara inställd på ett mantra att bygga och bygga. Om det behövs fler lägenheter är det viktigt att detta mantra hittar den mark där det är mest lämpligt att uppföra bostadshus med garage under husen för att spara marken för bostadshus i stället för parkeringshus.
I detaljplan Risgrynet 1 som pågår vid Ekholmsvägen ger kommunen exploatören Riksbyggen tillstånd att förtränga med 280 bostäder och dessutom uppföra ett parkeringshus på det grönskande området som framgå av bilden. Detta vittnar om att något i planeringen har gått mycket fel. Låt oss medborgare inte få uppleva ytterligare en så kallad Demirokvändare när parkeringshuset står på plats, likt vad som hände på Hamngatan. I detta fall blir det kostsamt att återställa marken.
Jag vill passa på att ta upp den lite enklare matematiken och här är Muharrem Demirok svaret skyldig. Linköpings kommun skall vara koldioxidneutral år 2025. Hur kan Ekholmens stadsdel bidra till detta när fyra busshållplatser på Ekholmsvägen kommer att minskas till två hållplatser, vilket kommer motverka syftet att ta bussen och i stället använda bil.
Det grönområde på bilden ovan med alla de träd som via fotosyntesen älskar att äta koldioxid och avger syre. Den här avsaknaden av fotosyntesen om parkeringshuset kommer till stånd ökar koldioxidutsläppen från det stora antalet bilar från parkeringshuset som dagligen kommer att färdas till och från parkeringshuset. Varma bilar i garage under husen minimerar utsläpp i motsats till kalla motorer i parkeringshus som tycker om mycket bränsle vid start. Hur går den här matematiken ihop: Att bli koldioxidneutral 2025 i stadsdelen Ekholmen när koldioxiden kommer att öka i stället för att minska om detaljplanen Risgrynet 1 kommer att blir verklighet?