Nödvändigt att kunskap hos fackmän utnyttjas

Den senaste tiden har flera artiklar i tidningen berört totalförsvaret, utan att skribenterna nämnt denna koppling, menar insändarskribenten.

Att kunskaper hos fackmän som lokförare och sjukvårdspersonal skulle utnyttjas är självklart och nödvändigt, anser insändarskribenten.

Att kunskaper hos fackmän som lokförare och sjukvårdspersonal skulle utnyttjas är självklart och nödvändigt, anser insändarskribenten.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2020-09-08 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Daniel Åkerman/SNB, belyser vikten av beredskapslager och deras hantering. De är en viktig del av totalförsvaret och borde skötas enligt hans förslag. 
Julie Tran (C), regionråd i Östergötland, anser att järnvägsresor Linköping–Västervik är för dyra och upphandlar nu busstrafik för över 2 miljarder över 11 år. 
Hon har tidigare lovordat satsningar på biodrivmedel. Hamnarna i Västervik och Kalmar tillhör totalförsvaret. Där borde tidigare försök med biogasdrift på Tjustbanan återupptas. Det kunde kanske bana väg för mera sjötransporter till många småhamnar i hela landet och bli en viktig möjlighet vid utslagna elnät. Det är allvarligt att regionen kan använda skattemedel för att öka vägtrafiken från båda hamnstäderna till Linköping, när vi borde minska dem i hela landet genom mångdubbling av våra sjötransporter. I en nyhetsartikel får vi veta att man just nu upphandlar nya dieseldrivna fordon för dessa oelektrifierade banor. 

Marcus Dahlsten vd Transportbolagen, vill ha upprustning av vägarna. Det är hans medlemmar som regionen upphandlar busstrafik av. Om alla vägbussar togs bort från orter med järnväg till Linköping, skulle behovet av vägunderhåll minska och antalet resenärer med tåg mångdubblas. I Linköping borde vi som måste åka dit, tas vidare på ett biodrivet spårvägsnät från en ny järnvägsstation vid E4. 
Niclas Borg (M), kommunstyrelseordförande, försvarar kommunens användning av skattmedel för drift av Linköpings flygplats. 
Kommunen borde inte kunna använda skattepengar, varken för detta eller för satsning på vindkraft i en annan del av landet eller för en trafikhindrande placering av järnvägstationen. 


Morgan Lönnevik, lokförare på Kustpilen känner väl till sin arbetsplats. Han är den som tydligast visar behovet av vad jag själv vill få fram, att politiker inte kan tillräckligt om de frågor de behandlar. De blir därigenom ett skrämmande dyrt hinder för utveckling och framsteg. 
Om mitt förslag, att regionernas arbetsuppgifter och personal övertas av länsstyrelserna, blir de ett verkställande organ. Då kan riksrevisionen arbeta fram förändringsförslag inom alla regionernas nuvarande ansvarsområden. Att kunskaper hos fackmän som lokförare och sjukvårdspersonal då skulle utnyttjas är självklart och nödvändigt. Motsvarande förändring krävs även i kommunerna. 
Ingemar Haglund