Missförstånd om övergivna elbilar i kylan

Uppgifterna om många övergivna bilar på E6:an under snöovädret nyligen tycks bero på ett missförstånd, menar insändarskribenten.

Visst drar elbilen mer ström på vintern än på sommaren, men elbilen är mycket energieffektivare än fossilbilen, så miljömässigt är det ändå en vinst, skriver en nöjd elbilsförare.

Visst drar elbilen mer ström på vintern än på sommaren, men elbilen är mycket energieffektivare än fossilbilen, så miljömässigt är det ändå en vinst, skriver en nöjd elbilsförare.

Foto: TT/Arkiv

Insändare2021-12-14 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Elbilarnas batterier klarar inte kylan" (10/12) och "Elbilens problem avslöjas i kylan" (11/12):

Nyss hemkommen efter en helg i Sörmland, 26 mils bilresa bort, läser jag den andra insändaren om elbilar på kort tid. Både signaturen Elf och Wattman lyfter fram svagheter hos elbilar, men förstorar upp dem och sätter dem inte i relation till elbilens många fördelar. 

Visst drar elbilen mer ström på vintern än på sommaren, men elbilen är mycket energieffektivare än fossilbilen, så miljömässigt är det ändå en vinst. Vår elbil har ett rätt litet batteri så det fick bli två laddstopp per resa under den gångna helgen. Men vi hade det varmt och skönt i bilen. Under sommaren hade ett laddstopp räckt. Uppgifterna om många övergivna bilar på E6:an under snöovädret nyligen tycks bero på ett missförstånd. Det rörde sig om en eller två elbilar av flera tiotals bärgade bilar enligt Sveriges radios uppföljande rapportering. Ge dig inte ut i snöoväder med lite ström i batteriet, eller med lite bränsle i tanken!

Elbilars räckvidd kan vara ett problem i delar av landet givet dagens tillgång på snabbladdare. Främst gäller det väl norra Sverige, men även i södra Sverige behöver elbilsförare planera långresor och hålla koll på laddställena. Det blir snabbt en vana. 

Det positiva är att bilbatterierna blir bättre och bättre. Räckvidden blir längre och laddningstiden blir kortare. Samtidigt sätts det upp fler och fler laddstolpar. Elbilarna sjunker stadigt i pris och räknas driftskostnaden in är de redan i dag billigare än fossilbilarna. 

Det är viktigt att onyanserad och felaktig rapportering om ”elbilsproblem” inte leder till att omställningen till fossilfria transporter försenas. Att bränna bensin och diesel är inget alternativ för framtiden. Biobränslen kan användas som en övergångslösning, men kommer inte att räcka till alla dagens förbränningsmotorer. Därför är det sorgligt att se hur bilföretagen fortfarande annonserar ut fossilbilar. Att kalla dem ”självladdande hybrider” eller ”mildhybrider” är bara förvirrande. Det skulle gå att argumentera för att det är lurendrejeri och djupt omoraliskt att sälja nytillverkade fossilbilar i dag. Dåligt för miljö och klimat, och samtidigt en riskabel affär för köparen. Vem vill köpa ens en begagnad fossilbil om några år?

Alla har inte råd att köpa en elbil i dag, men alla har råd att inte köpa eller leasa en nytillverkad fossilbil. Är inte en elbil något för dig i dag så avvakta och håll dig till begagnade bilar.