MissförstÄnd om övergivna elbilar i kylan

Uppgifterna om mÄnga övergivna bilar pÄ E6:an under snöovÀdret nyligen tycks bero pÄ ett missförstÄnd, menar insÀndarskribenten.

Visst drar elbilen mer ström pÄ vintern Àn pÄ sommaren, men elbilen Àr mycket energieffektivare Àn fossilbilen, sÄ miljömÀssigt Àr det ÀndÄ en vinst, skriver en nöjd elbilsförare.

Visst drar elbilen mer ström pÄ vintern Àn pÄ sommaren, men elbilen Àr mycket energieffektivare Àn fossilbilen, sÄ miljömÀssigt Àr det ÀndÄ en vinst, skriver en nöjd elbilsförare.

Foto: TT/Arkiv

InsÀndare2021-12-14 10:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pÄ "Elbilarnas batterier klarar inte kylan" (10/12) och "Elbilens problem avslöjas i kylan" (11/12):

Nyss hemkommen efter en helg i Sörmland, 26 mils bilresa bort, lĂ€ser jag den andra insĂ€ndaren om elbilar pĂ„ kort tid. BĂ„de signaturen Elf och Wattman lyfter fram svagheter hos elbilar, men förstorar upp dem och sĂ€tter dem inte i relation till elbilens mĂ„nga fördelar. 

Visst drar elbilen mer ström pÄ vintern Àn pÄ sommaren, men elbilen Àr mycket energieffektivare Àn fossilbilen, sÄ miljömÀssigt Àr det ÀndÄ en vinst. VÄr elbil har ett rÀtt litet batteri sÄ det fick bli tvÄ laddstopp per resa under den gÄngna helgen. Men vi hade det varmt och skönt i bilen. Under sommaren hade ett laddstopp rÀckt. Uppgifterna om mÄnga övergivna bilar pÄ E6:an under snöovÀdret nyligen tycks bero pÄ ett missförstÄnd. Det rörde sig om en eller tvÄ elbilar av flera tiotals bÀrgade bilar enligt Sveriges radios uppföljande rapportering. Ge dig inte ut i snöovÀder med lite ström i batteriet, eller med lite brÀnsle i tanken!

Elbilars rĂ€ckvidd kan vara ett problem i delar av landet givet dagens tillgĂ„ng pĂ„ snabbladdare. FrĂ€mst gĂ€ller det vĂ€l norra Sverige, men Ă€ven i södra Sverige behöver elbilsförare planera lĂ„ngresor och hĂ„lla koll pĂ„ laddstĂ€llena. Det blir snabbt en vana. 

Det positiva Ă€r att bilbatterierna blir bĂ€ttre och bĂ€ttre. RĂ€ckvidden blir lĂ€ngre och laddningstiden blir kortare. Samtidigt sĂ€tts det upp fler och fler laddstolpar. Elbilarna sjunker stadigt i pris och rĂ€knas driftskostnaden in Ă€r de redan i dag billigare Ă€n fossilbilarna. 

Det Ă€r viktigt att onyanserad och felaktig rapportering om ”elbilsproblem” inte leder till att omstĂ€llningen till fossilfria transporter försenas. Att brĂ€nna bensin och diesel Ă€r inget alternativ för framtiden. BiobrĂ€nslen kan anvĂ€ndas som en övergĂ„ngslösning, men kommer inte att rĂ€cka till alla dagens förbrĂ€nningsmotorer. DĂ€rför Ă€r det sorgligt att se hur bilföretagen fortfarande annonserar ut fossilbilar. Att kalla dem ”sjĂ€lvladdande hybrider” eller ”mildhybrider” Ă€r bara förvirrande. Det skulle gĂ„ att argumentera för att det Ă€r lurendrejeri och djupt omoraliskt att sĂ€lja nytillverkade fossilbilar i dag. DĂ„ligt för miljö och klimat, och samtidigt en riskabel affĂ€r för köparen. Vem vill köpa ens en begagnad fossilbil om nĂ„gra Ă„r?

Alla har inte rĂ„d att köpa en elbil i dag, men alla har rĂ„d att inte köpa eller leasa en nytillverkad fossilbil. Är inte en elbil nĂ„got för dig i dag sĂ„ avvakta och hĂ„ll dig till begagnade bilar.