På den arbetsplats jag arbetar i Linköping är vi tvungna att hyra våra parkeringsplatser av Dukaten för 300 kronor i månaden. Det vill säga att jag betalar för en personlig parkeringsplats hos Dukaten.
Dagligen så är min parkeringsplats upptagen, eller blockerad, av föräldrar som hämtar eller lämnar från en närliggande förskola/skola. Det gör att jag själv kommer försent till mitt arbete, eller inte kan åka hem i tid.
Trots återkommande påpekanden till Dukaten är kontrollen av parkeringsplatserna i det närmaste obefintlig. Det här problemet drabbar dagligen många av mina kollegor på arbetsplatsen. Dukatens parkeringsvakter har vid ett fåtal tillfällen kommit till parkeringen, utan att ens kliva ur bilen, vänt och åkt igen utan någon kontroll.
Dukaten säljer alltså en produkt som man sedan inte levererar! När man säljer en produkt, utan att leverera något – är det då inte bedrägeri?
"Irriterad pendlare"
Svar från Dukaten:
Då vi inte vet exakt vilken skola det gäller då det inte framkommer i insändaren, kan vi endast uttala oss generellt om övervakningen vi utför och de regler som finns på de skolor som vi övervakar. Vi har heller inte fått kännedom om att det förekommer ett problem som beskrivs i insändaren.
Det är skolan som bestämmer vilka regler de vill ha för sin arbetsplatsparkering. Väljer skolan att ha förhyrda platser kan parkeringsvakten inte veta vilket registreringsnummer som är kopplat till den specifika platsen då den är knuten till en person. Du kan exempelvis har tre olika bilar som du parkerar på din förhyrda plats vid olika tillfällen.
Om du ser att en obehörig bil står på din förhyrda plats är det viktigt att du själv ringer till vår klagomålstelefon och ger oss information om vilken plats det gäller och vilken bil som inte får stå där. Våra parkeringsvakter prioriterar alltid att åka på ärenden som rings in på detta telefonnummer. Ibland blir det tyvärr så att när parkeringsvakten har kommit fram till platsen så har bilen det inkommit klagomål på, redan flyttat på sig.
Vi kan även rekommendera att kontakta vår kundsupport och uppmärksamma om det förekommer ett problem och om det är återkommande. Vi kan då erbjuda och komma med förslag på andra lösningar för arbetsplatsen som möjliggör en bättre parkeringssituation.
Det är även viktigt att skolan för en kontinuerlig dialog med föräldrar som hämtar och lämnar sina barn, om vilka regler som gäller på parkeringen vid skolan. Och vilka problem det medför för personalen.
Sandra Strand, kommunikationschef, Dukaten