Miljön behöver konkreta förslag

Subventionerade månadsbiljetter, kan det vara ett sätt att minska trafiken i city?

Subventionerade månadsbiljetter, kan det vara ett sätt att minska trafiken i city?

Foto: Åke Karlsson

Insändare2018-12-06 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vår nya Linköpingsregering har placerat ut sina första miljöstenar.

- Klimatet blir en av de högst prioriterade frågorna.

- Vi satsar på ökad framkomlighet.

- Mer skall göras för klimatet och luftkvalitén.

- Bilen är nödvändig och skall inte skambeläggas.

- Vi vill fokusera på den totala mobiliteten och valet av bränsle.

Allt detta låter bra och rimligt. Men jag hittar inga konkreta förslag.

Jag är pensionär sen femton år och rör mig sällan på vägar till Linköping i morgon- och eftermiddagstrafiken. Men när jag någon gång gör det, blir jag en del av en oändligt lång orm, som sakta ringlar sig Bergsvägen fram – frustrerad, besviken och uppgiven. Är detta verkligen nödvändigt? År efter år! Var finns de som har makt över medlen? Inne i stan, förmodar jag! Där väntar de på alla som skall ta sig in till centrum från stadens gränstrakter (”bilen är nödvändig för att ta sig till jobbet”).

Jag tror inte ett ögonblick på att komma med förslaget om gratis busstrafik, även om det i sinom tid troligen blir nödvändigt. Men i dagsläget är det en alltför djärv och kostsam satsning.

Men … att subventionera månadsbiljetter till företag, som vill köpa sådana till sina anställda vore väl en möjlighet att minska trafiken i rusningstid – en löneförmån från det miljömedvetna företaget till dess miljömedvetna anställda.

Och kommunen visar vägen. Klimatet blir en högt prioriterad fråga.

Kan ett sådant konkret förslag tas upp till diskussion?

Bernt på Alnäs