Mer biltrafik när bussfilerna tas bort

Jag tänkte bara skriva några rader om konsekvenser av att ta bort busskörfältet på Hamngatan. Är inte Allianspolitikerna intresserade av kunskap som underlag för beslutet kan de sluta läsa här.

Ett litet särintresse tillåts styra stadsutvecklingen i Linköping, menar insändarskribenten.

Ett litet särintresse tillåts styra stadsutvecklingen i Linköping, menar insändarskribenten.

Foto: Daniel Erlandsson

Insändare2019-11-26 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alliansen vill alltså öka utrymmet för biltrafiken på Hamngatan genom att ta busskörfältet. Skälet som anges är att biltrafiken ”ska flyta bättre” och att partikelhalterna och kväveoxidnivåerna är för höga. 

I en tid när miljö- och klimatfrågorna står högt på agendan och forskning entydigt visar att miljöpåverkan från vägtrafiken måste minska väljer Allians för Linköping att skapa förutsättningar för ökad biltrafik. Jag tror att de förstår att ökad biltrafik också ökar utsläppen.

All kunskap visar att biltrafiken kommer att öka med Alliansens förslag. Ökat utrymme för biltrafiken på Hamngatan innebär att det blir mer attraktivt att välja bilen för resor i staden och att fler bilister kommer att välja Hamngatan för genomfart. 

Köerna kommer alltså inte att försvinna, resultatet blir istället mer biltrafik i staden, inte bara på Hamngatan. Utsläppen av skadliga ämnen ökar därmed inte bara i närheten av Hamngatan utan även i andra delar av staden. Om Alliansen nu inte litar på kommunens egna trafikplanerare, ta gärna kontakt med trafikforskarna på VTI eller KTH för att få en konsekvensbeskrivning av förslaget. Om det känns alltför svårt, googla åtminstone på ”Inducerad trafik”. 

Det kanske allvarligaste inslaget i Alliansens argumentation är att ”många bilister” är irriterade över köerna som bildas på Hamngatan i rusningstid. Hur många är ”många bilister”? Och hur många bussresenärer, gående och cyklister vill att busskörfälten på Hamngatan ska vara kvar? 

Alliansen har antagligen inte en susning. Därmed blir förslaget också ett demokratiskt problem där ett litet särintresse, ”många bilister”, tillåts styra stadsutvecklingen i Linköping.

BS