Många onödiga timmar bakom ratten

Noll olyckor och sänkt hastighetsgräns? Då lär ju inte antalet olyckor kunna minska.

Det finns nackdelar med för låga hastighetsgränser, menar signaturen "Kalle Koll".

Det finns nackdelar med för låga hastighetsgränser, menar signaturen "Kalle Koll".

Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

Insändare2021-05-27 16:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tack till Stefan Sahlén som tagit reda på fakta i "Vilka kriterier gäller för fartbegränsning?" (12/5).

Jag gissar att det finns många fler vägsträckor i Linköping där detta gäller. 

Men gör det någonting om alla åker lite långsammare?

Om man har 1 mil till jobbet och åker fram och tillbaka med medelhastighet 40 km/h tar det 10 minuter mer än om man åkte 50 km/h.

Och eftersom jag inte är raggare, och därför inte njuter av att sitta bakom ratten, är detta 10 bortkastade minuter. Om detta skulle gälla 10 000 personer varje dag, har det tillbringats mer än 1 600 timmar (nästan 70 dygn) i onödan bakom ratten varje dag.

Tid som försvunnit och aldrig kommer tillbaka. Och nu får man ju inte ens pilla på mobilen.

Dessutom, om det tar 20 procent längre tid för alla att komma fram, finns det upp till 20 procent fler bilar på vägarna vid en viss tidpunkt. Tänk på det när ni sitter i kö klockan 8 på morgonen.

Moderna bilar blir allt säkrare och effektivare. Så risken för olyckor torde inte öka med åren, utan minska. En bensinmotor fungerar effektivast vid betydligt högre hastigheter än 50, så det skulle inte förvåna mig om utsläppen av farliga ämnen ökar vid en fartminskning från 50 till 40, både per tidsenhet och körd sträcka.

Så svar ja, det finns nackdelar med för låga hastighetsgränser.

Jag skulle önska att de som bestämmer arbetade med trafikanterna, inte mot. Ni kommer aldrig att kunna skrämma bort alla bilförare. Å andra sidan är nog alla positiva till trafiksäkerhetshöjande åtgärder, om de är genomtänkta.