Många olika sätt att köpa biljett

Nya systemet lanseras steg-för-steg och det gamla biljettsystemet finns kvar under tiden, skriver Östgötatrafikens vd.

Nya systemet lanseras steg-för-steg och det gamla biljettsystemet finns kvar under tiden, skriver Östgötatrafikens vd.

Foto: Jeppe Gustafsson/arkiv

Insändare2019-12-23 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Äldre kommer att missa bussen”, 14/12.

Skribenten är orolig att resenärer som inte använder en mobiltelefon kommer att uppleva det som svårt att resa med Östgötatrafikens nya biljett- och betalsystem. Först vill vi återigen betona att vi lanserar det nya systemet steg-för-steg fram till sommaren 2020, och det gamla biljettsystemet finns kvar och fungerar parallellt under tiden.

Den första funktionen vi lanserade, i slutet av oktober, var en ny app med ett större biljettutbud än den gamla och med flera smarta funktioner, till exempel möjligheten att låna ut en periodbiljett. I början av 2020 lanseras ett nytt kort på vilket det kan laddas biljetter, först på vår webbplats och senare under våren även på våra kundcenter och försäljningsombud, som också säljer pappersbiljetter.

När vi närmar oss sommaren kommer nya biljettautomater att installeras på alla pendeltågsstationer och ytterligare några stora knutpunkter i länet. I biljettautomaterna kommer kunden kunna köpa pappersbiljetter alternativ ladda biljetter på det nya kortet.

Och strax därefter kommer en helt ny tjänst i stadstrafiken i Linköping, Norrköping och Motala, där köp och betalning av en enkelbiljett görs genom att ”blippa” bankkortet direkt i biljettläsaren på fordonen, så kallad Tap-and-Ride.

Sammanfattningsvis kommer det alltså att finnas ett stort antal olika sätt att köpa biljett på och flera olika typer av ”bärare” till biljetterna, såväl digitala som icke digitala.

Inga reskassor eller biljetter i det gamla systemet går förlorade. Vår rekommendation är att i lugn och ro resa upp dessa, och hinner man inte det innan sommaren så löser vi in dem mot en värdekod som kan användas för biljettköp i det nya systemet.

Sofia Malander, vd Östgötatrafiken