Många nya system att lära sig för förarna

Vi kommer självklart att se till att det utbildningsmaterial som tillhandahölls i samband med utbildningar i det nya biljettsystemet skickas ut igen till de förare som efterfrågar det, skriver Östgötatrafikens vd.

Vi kommer självklart att se till att det utbildningsmaterial som tillhandahölls i samband med utbildningar i det nya biljettsystemet skickas ut igen till de förare som efterfrågar det, skriver Östgötatrafikens vd.

Foto: David Einar, Östgötatrafiken

Insändare2020-09-12 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Chaufför: Biljettsystemet är alldeles för krångligt” (5/9):

Chauffören som skrivit insändaren har några frågor som säkert flera av våra kunder också är intresserade av att få svar på. 

Måste man ha flera kort för olika typer av resor om man inte använder appen?

Nej, det måste man inte. Man kan till exempel ha ett kort laddat med förköpta stadszonsbiljetter som är rabatterade för ungdomar och seniorer. Och så kan man betala med betalkort på bussen eller i biljettautomaten vid stationen om man ska resa utanför stadszonen. Även då får man sin rabatt. 

Går det att aktivera två enkelbiljetter som är laddade på kortet när två personer ska resa tillsammans?

Nej, det går inte. Då bör man i stället köpa en biljett som gäller för två personer. På den biljetten får man dessutom en tillsammansrabatt på 20 procent. Tillsammansrabatten får man även som ungdom och senior, vilket är nytt i och med det nya biljettsystemet.

Denna biljett går bra att köpa med rabatter direkt hos föraren i landsbygds-, region- och expressbusstrafiken. I stadstrafiken behöver biljetten köpas i förväg. Om man inte har appen förstås, i den kan man köpa denna typ av biljett med rabatter för resor i all vår trafik.

Slutligen, insändarskribenten efterfrågar stöd till förarna i form av manualer och lathundar.

Vi kommer självklart att se till att det utbildningsmaterial som tillhandahölls i samband med utbildningar i det nya biljettsystemet skickas ut igen till de förare som efterfrågar det. Vi är ödmjuka inför att det varit många nya system att lära sig även för förarna det senaste halvåret och att det kan ta lite tid att kännas sig bekväm med alla förändringar.

Trots många förändringar, som dessutom genomförts under pågående pandemi, ser vi glädjande nog att de allra flesta av våra kunder tycker att det är enkelt att resa med Östgötatrafiken. Hela 78 procent svarar att de instämmer med det i kundnöjdhetsmätningar som inkluderar augusti månads intervjuer. Det nationella snittet ligger på 75 procent.

Sofia Malander, vd Östgötatrafiken