Jag läste i dokumentet "Kommunövergripande mål" hur skolan är tänkt att fungera. ”Barn och unga får rätt hjälpmedel i skolan för att nå sin fulla potential och kunskapskrav. Elever med särskilda behov erbjuds anpassad undervisning."
Jag undrar hur man från kommunfullmäktige med dess nämnder menar att man följer det? Enligt min erfarenhet lever Linköpings kommun inte som man lär.
Jag har med min familj fört en flerårig kamp för min sons rätt till en skola utifrån hans förutsättningar och behov. Vårt barn har autism, adhd och ångest. Vi sökte även i år autismklass när han till hösten ska börja årskurs 7. Men vår son erbjuds ingen plats i autismklass – det finns helt enkelt inte tillräckligt många platser.
Vårt barn har sedan cirka 2 år tillbaka åtgärdsprogram och anpassad studiegång, vilket bland annat innebär att han är i skolan mellan klockan 08.10 till 12.40. Han sitter för det mesta ensam med lärare i ett rum. Ibland deltar andra elever, då kan han gå undan bakom skärmar och ha hörlurar och jobba enskilt.
Vårt barn kan inte vistas i för stökiga och ljudliga miljöer med många intryck. Han är även känslig för olika kraftuttryck, fula ord, könsord med mera. Han har svårt att äta i matsalen då det är för stimmigt, men han går dit för att han då kan träffa kompisar.
Jag har talat med rektor på den skola vårt barn är skolplacerad på till hösten. Hen har informerat mig om att de inte kommer att kunna möta vår sons behov utifrån de anpassningar han har i dag. Jag har kontaktat berörda och ansvariga politiker och tjänstemän. Jag behöver att någon har förmågan att gå från tanke till handling!
Jag förväntar mig att Linköpings kommun följer skollagen och diskrimineringslagen när det gäller alla barns rätt till undervisning utifrån dess förutsättningar. I dag följer kommunen inte dessa lagar.
Således. Hur kan Linköpings kommun säkerställa att barn med funktionsnedsättningar får det stöd och de anpassningar de har rätt till i skolan?
Utifrån att rektor har sagt att de har väldigt begränsade möjligheter till anpassningar, vem bär då det yttersta ansvaret för att barn med autism som inte får gå i autismklass får en fungerande skolgång?
Jag vill vidare påpeka att den situation som vi har levt i under flera år har påverkat hela vår familj, oss föräldrar och vår sons syskon. Det har i perioder varit som att leva i en vaken mardröm.
När kommunen inte klarar av att ge ett barn en fungerande skolgång ökar kostnaderna för hela samhället stort.
Nu är vi färdiga. Varsågoda att ta över.
Fotnot. Corren har erbjudit politiken inom Linköpings kommun möjlighet att svara.