Handeln i Linköping och Norrköping gynnas inte av dagens 24-timmarsbiljett som gäller för hela länet och som krävs för att åka tur och retur mellan de två tvillingstäderna.
Dagens bortprioriterade shoppingpendlare i Linköping och Norrköping behöver prioriteras för att främja handeln i de båda kommunerna. Varför skulle inte handeln i Linköping och Norrköping vilja att medborgare i grannstaden spenderar pengar i varandras städer? Klart de vill!
Region Östergötland och Östgötatrafiken behöver satsa på en billigare biljett som främjar shopping-/nöjespendlare. Det är dags att införa en ny biljett: "tvillingstadsbiljett" som är till endast för på-/avstigning i Linköping och Norrköping.
Prismässigt borde biljetten ligga runt 100–120 kronor (tur och retur) och självklart skulle det finnas begränsningar för hur ofta det går att köpa och använda en sån biljett. Samverkan med Visit Linköping och Visit Norrköping för att erbjuda "tvillingstadsbiljett" till konserter och andra evenemang vid uppvisande av bekräftat biljettköp till ett evenemang.
Om du tar dig ett glas rött eller en öl kan du inte köra själv, då vill du glida fram i livet med Östgötatrafiken vid ratten. Dessutom är det otroligt mycket lättare att ta pendeltåget mellan Linköping och Norrköping om du ska shoppa. En trevlig "staycation" i grannstaden.
Det är inte rimligt att det är billigare att resa tur och retur till Stockholm från Linköping, något som kostar cirka 150–170 kronor med buss. Två enkelbiljetter mellan Linköping och Norrköping kostar cirka 190 kronor och en 24-timmarsbiljett för hela länet kostar cirka 195 kronor.
Att främja handeln behöver vara ett prioriterat område för regionen och kommunerna på grund av inflation, ökad onlinehandel, tomma butikslokaler i stadskärnorna, tullkrig och invasionskriget i Ukraina.
Medborgarna i Linköping och Norrköping står för nästan hela kalaset (Östgötatrafikens finansiering). Det är rimligt att vi som bor i tvillingstäderna får något tillbaka och som dessutom gynnar hela regionen i form av främjad handel (läs: ökade intäkter).