I början av oktober, för tre månader sedan, backade en lastbil på en belysningsstolpe utanför Möjetorps servicehus i Hjulsbro. Stolpen med tillhörande fundament böjde sig över gång-/cykelvägen och totalt sju belysningsstolpar slutade att fungera – vilket gjorde att det är helt mörkt på gatan och gångbanan utanför servicehuset.
Efter att stolpen stått lutad en vecka och ingen hade varit där och åtgärdat felet lyckades vi med handkraft räta upp stolpen för att inte någon skulle slå i huvudet när man passerade i mörkret.
Jag ringde Tekniska verken och felanmälde belysningen och man lovade att se till att den lagades. Efter en timme blev jag uppringd av Tekniska verken som sa att det inte var deras belysning, utan det var Linköpings kommun som var ägare och jag blev uppmanad att ringa dit. Eftersom Tekniska verken är ett dotterbolag till kommunen frågade jag om inte de kunde ringa till kommunen, men fick till svar att det måste jag göra.
Jag ringde då kommunen och felanmälde belysningen. Dagen därpå blev jag uppringd av kommunen som sa att det inte var kommunens belysning utan kommunens fastighetsbolag, Lejonfastigheter, och att jag skulle ringa dit och göra en anmälan. Jag frågade även då om inte kommunen kunde ta kontakt med sitt dotterbolag, men det gör man inte då det är jag som privatperson som har gjort anmälan.
Jag ringde till Lejonfastigheters felanmälan och framförde mitt ärende och blev lovad att de skulle ta sig an problemet. När inget hade hänt efter en dryg vecka ringde jag åter upp Lejonfastigheter och frågade vad som händer och fick till svar att det inte är dras belysning.
Jag ringde kommunens växel och bad att få tala med någon på kommunens säkerhetsavdelning eller äldreomsorgen som kunde hjälpa till att få problemet löst. Men enligt ”Kontakt Linköping” får man inte tala med någon tjänsteman om man inte har ett ärendenummer, utan man måste först gå in på kommunens hemsida och göra en felanmälan, vilket jag då gjorde. Jag fick svar via mejl – kommunen har endast möjlighet att göra felanmälan på kommunal mark och har inga kontaktuppgifter till andra fastighetsägare.
Jag ringde Lejonfastigheter och talade med ansvarig förvaltare som tipsade om att det är Samfällighetsföreningen Möjetorp som äger belysningen. Jag googlade och fick fram ett telefonnummer. Ingen svarade, men jag bad att få bli uppringd efter att ha förklarat vad saken gäller. Ingen ringde tillbaka.
Jag kontaktade åter Lejonfastigheter som lovade att hjälpa till. Två månader senare har inget hänt!
Fotnot. Tekniska verken uppger att de tittat noga på ärendet och bekräftar att belysningen inte är deras. Även Lejonfastigheter avböjer att kommentera insändaren.