Linköping har misslyckats med att minska biltrafiken

Bygg bostadsområden som påminner om miljonprogrammen där möjligheten till vårdcentral, tandläkare, BVC, matbutik, gym och skolor ligger inom promenadavstånd, menar insändarskribenten.

Om man tittar på kommunen geografiskt så ser man att det är många Linköpingsbor som måste ta bilen till vanliga samhällsfunktioner, menar insändarskribenten.

Om man tittar på kommunen geografiskt så ser man att det är många Linköpingsbor som måste ta bilen till vanliga samhällsfunktioner, menar insändarskribenten.

Foto: Dennis Petersson

Insändare2023-02-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linköpings kommun har som mål att minska biltrafiken i stan. Detta är en bra tanke men i praktiken så har politikerna misslyckats med vägen dit. Jag tänkte lägga fram två argument för det jag anser är att misslyckande:

1. Avstånden mellan serviceställe och bostad:

Om man tittar på kommunen geografiskt så ser man att det är många Linköpingsbor som måste ta bilen till vanliga samhällsfunktioner. Det går inte att på ett enkelt sätt ta sig till ett serviceställe utan att räkna med bilen. 

Jag skulle vilja lyfta fram ”Skapandet av miljonprogrammen” som jag anser lyckades bra med dessa delar. Miljonprogrammen är konstruerade så att det finns närhet till serviceställen som vårdcentral, tandläkare, BVC, matbutik, skolor och så vidare. Dessa funktioner ligger inom promenadavstånd och minskar bilberoendet. 

Jag som bor i Tallboda måste ta bilen för att hinna med familjelivet. Det är långt till vårdcentralen, till tandläkaren, till BVC och ska jag träna på gym så måste jag ta mig till ett gym som ligger utanför stadsdelen. Vi kan inte räkna bort bilen i vårat livspussel. Jag skulle tro att de flesta bostadsområdet i Linköping har samma problem.

2. Småhus är inget för Linköping:

Planen för kommunen har varit att småhus inte hör hemma i Linköping. Detta har gjort att många Linköpingsbor flyttar ut ifrån kommunen och bilen blir en allt viktigare del av livet. De som flyttar ut jobbar oftast kvar i kommunen, vilket bidrar till att fler behöver pendla in till kommunen. Detta skapar ett trögare trafikflöde och bidrar till sämre vägunderhåll. Resultatet blir skolnedläggningar på grund av färre barnfamiljer som bor i staden och minskad skatt till kommunens väg- och reparationsbudget. Utöver dessa förändringar så skulle jag inte rekommendera någon att cykla i närheten av hårt belastade vägar. Forskning har visat att vid hårt belastade vägar så finns det tonvis med livsfarliga partiklar ifrån väg, bil och asfalt.

Slutsats:
Det måste ske en förändring på hur bostadsområden planeras samt se över om man kan utveckla befintliga områden. Bygg en stad för alla. Bygg bostadsområden som påminner om miljonprogrammen där möjligheten till vårdcentral, tandläkare, BVC, matbutik, gym och skolor ligger inom promenadavstånd. Detta skulle minska bilberoendet och skynda på miljöåterhämtningen.