Svar på nyhetsartikeln "Tioårig skola 2028 – lektioner för sexåringar" (17/9):
Detta förslag gör mig mycket betänksam. Jag har arbetat som förskollärare i många år – både i förskolan och i förskoleklass (nu som pensionerad vikarierande förskollärare i förskoleklass och fritids).
Som det är nu fokuserar man redan på läs- och skrivinlärning samt matematik i förskoleklassen. Lärarna börjar med att göra en kartläggning (som är obligatoriskt från Skolverket) för att få en uppfattning hur varje barn ligger till. Tack vare många duktiga lärare/ pedagoger/speciallärare lär sig många att läsa, skriva och räkna som 6-åring.
Vad är det då som är fel? Det kan man ju alltid fundera över både som politiker, pedagoger och Skolverket, som har utformat läroplanen.
Jag tror i alla fall inte på att det skulle bli bättre om förskoleklassen blir en 1:a. Då skulle det bli ännu mer "skola" för dessa 6-åringar som fortfarande är barn och har ett stort rörelsebehov, behov av att lära känna varandra, ha ett socialt samspel genom lek, samtal, kreativa aktiviteter – att de får känna sig trygga i den nya miljön, bli sedda och bekräftade. Värdegrunden! För att barn/elever utifrån mognad och bakgrund ska kunna tillgodogöra sig skolans undervisning behöver de denna grund att stå på, enligt mig. Att man blir motiverad genom att förstå varför det är bra att kunna läsa, skriva och räkna.
Det som jag däremot har lagt märke till, är att en hel del har dåligt ordförråd och lite kunskap om omvärlden/olika ämnen.
Många 6-åringar är ju vetgiriga, pratglada, kreativa, nyfikna och fantasifulla. Något jag tycker att man skulle ta tillvara på mer i skolan/förskoleklass och fritids. I läroplanen står det att man ska utgå från barnens/elevens behov och intressen! Gör man det?
Jag hade önskat att man tog in mer av förskolans pedagogik/arbetssätt. (Vilket väl var meningen från början?) Där man på ett lustfyllt och utforskande sätt ger barnen kunskaper och utmaningar genom olika temaarbeten och projekt. Dessutom får man in både svenska och matte på ett naturligt sätt och i ett meningsfullt sammanhang!
Det måste få vara både roligt och lärorikt att gå i skolan! För både elever och personal.