Larmet: Var fjärde sjuksköterska har lämnat kommunen

Vi har under hela omorganisationen försökt vara konstruktiva och föreslå lösningar på de problem som omorganisationen medfört, men det har varit som att hälla vatten på en gås, skriver en sjuksköterska i Mjölby kommun.

I kölvattnet av omorganisationen har nio sjuksköterskor valt att avsluta sina anställningar. Bristen på tydlighet och delaktighet har nämnts som anledningar, skriver en sjuksköterska i Mjölby kommun.

I kölvattnet av omorganisationen har nio sjuksköterskor valt att avsluta sina anställningar. Bristen på tydlighet och delaktighet har nämnts som anledningar, skriver en sjuksköterska i Mjölby kommun.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2025-02-28 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mjölby kommun behöver sätta in konkreta åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för sjuksköterskorna. Kommunen är i dagsläget inte en attraktiv arbetsplats för de sjuksköterskor som redan har en anställning samtidigt som det är svårt att rekrytera nya sjuksköterskor med rätt kompetens.

Under 2024 har Mjölby kommun genomfört en omorganisation där målet var att "Utveckla en organisation som erbjuder en personcentrerad god och säker vård utifrån mål och evidens. Men även en arbetsmiljö som stärker sjuksköterskans omvårdnadsprofession i det dagliga arbetet.”

Det låter ju bra, men i kölvattnet av omorganisationen har nio sjuksköterskor valt att avsluta sina anställningar. För att bättre förstå den siffran motsvarar det cirka en fjärdedel av hälso- och sjukvårdsenhetens sjuksköterskor i kommunen. Bristen på tydlighet och delaktighet har nämnts som anledningar.

Vi har under hela omorganisationen försökt vara konstruktiva och föreslå lösningar på de problem som omorganisationen medfört, men det har varit som att hälla vatten på en gås. Omorganisationen har resulterat i sämre vård för de som är i behov av kommunal sjukvård.

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) skriver på sin hemsida att "Vård- och omsorgsinsatser ska kunna ges med relationer som bas, och inte utgå från behov eller strukturer hos de organisationer som ger insatsen … Forskning visar att kontinuitet kan bidra till högre kvalitet, effektivitet och ökad nöjdhet hos patienterna.” 

Relationer och kontinuitet ger alltså både kvalitet och effektivitet i vården när patienten träffar samma sjuksköterska, vilket i sin tur ökar patientsäkerheten. Men den omorganisation som Mjölby kommun genomfört har lett till uppsägningar bland sjuksköterskorna som delvis ersatts av tillfällig hyrpersonal – vilket varken främjar relationerna eller kontinuiteten och därmed leder till en sämre effektivitet. Hyrpersonal leder som många vet till högre kostnader vilket en förvaltning i ansträngt läge inte behöver.

Vi kan med rätt förutsättningar och tillsammans med andra vårdgivare se till att invånarna i Mjölby kommun som är i behov av kommunal sjukvård får den vård de har rätt till. Att få sjukvård i hemmet där de har det som bäst och slipper sjukhusvård i onödan, det som är Nära vård. Men i dagsläget har vi inte rätt förutsättningar för att upprätthålla kontinuitet, vilket leder till att vården i stället blir ineffektiv och dyr, på bekostnad av skattebetalarnas pengar.

Vi har tröttnat på att höra hur viktigt det är att behålla personal och kompetens samtidigt som det råder stor brist på konkreta arbetsmiljöåtgärder som får personal att stanna.

Mjölby kommun behöver sätta in konkreta åtgärder som förbättrar arbetsmiljön för sjuksköterskorna på hälso- och sjukvårdsenheten. En bra arbetsmiljö för sjuksköterskorna leder till det bästa för våra patienter som får god vård och med hög patientsäkerhet.

Inget förstör tillit, samarbete och arbetslust som en dåligt förankrad och dåligt genomförd omorganisation. Vi sjuksköterskor som fortfarande finns kvar har flera förslag på förändringar för att hantera situationen, men då måste någon lyssna på oss.

Anna Wolf, leg. sjuksköterska, förtroendevald Vårdförbundet, huvudskyddsombud Mjölby kommun

Svar från Mjölby kommun:

I september påbörjades den omorganisation som nämns i insändaren och som med alla omorganisationer tar det tid att nå målen med förändringen. De målsättningar vi i ledningen för hälso- och sjukvårdsenheten har med förändringarna börjar först nu ge resultat. Vi ser också att alla medarbetare på enheten arbetar för de vi är till för och gör det bästa av situationen så att våra patienter ska få den vård och omsorg de har rätt till. 

Den omorganisation som beskrivs genomfördes, då det fanns synpunkter från medarbetarna på fördelningen av arbetstider utanför kontorstid och avsaknad av kontinuitet och förutsägbarhet för sjuksköterskor i ordinärt boende. För att tillmötesgå de synpunkter som kom inför omorganisationen, att man till exempel önskade arbeta färre helger, fördelades helgerna på alla de sjuksköterskor som finns inom särskilt boenden och ordinärt boende.

Vi har haft dialog med medarbetarna under arbetet inför och under omorganisationen. 

Det senaste halvåret har det varit flera som slutat samt att det varit en del oplanerad frånvaro av olika karaktär. När det gäller de som avslutat sin tjänst har det genomförts avslutningssamtal med alla. Här ser vi att de som slutat har gjort det av olika anledningar. Det har varit på grund av omorganisation, flytt eller pensionsavgång. Det finns även de som valt att komma tillbaka till oss och vi har haft flera sökande till våra tjänster när vi rekryterat. Vi har även fått in spontanansökningar, vilket vi tycker känns bra.

Givetvis vill vi i ledningen ha fortsatt god dialog med medarbetarna om de förslag till förbättringar som de ser; och där det är möjligt genomföra förslagen. Dessa dialoger har vi på våra återkommande arbetsplatsträffar för medarbetarna. Det finns också en arbetsmiljögrupp där dessa frågor tas upp. Vi har även dialog med Vårdförbundet som är den fackliga väg som medarbetare kan lyfta frågor kring sin arbetsmiljö. 

Petra Stämneryd, verksamhetschef hemtjänsten och hälso- och sjukvårdsenheten