Jag vet vilka svårigheter eleverna har med ett specifikt innehåll och jag vet hur jag ska göra för att hjälpa dem att lära sig.
Jag vet vad som kännetecknar en duktig elev i relation till ett specifikt ämnesinnehåll. Jag kan göra bedömningar av elevers kunskaper, analysera utfallet och planera upp och genomföra en effektiv undervisning med utgångspunkt i elevernas kunnande.
Jag kan planera, genomföra och utvärdera undervisningen för mina elever. Jag är expert på hur eleverna i den åldersgrupp jag undervisar uppfattar mina ämnen.
Jag kan inte undervisa alla elever. En del är väldigt duktiga och då behöver jag stöd av lärare på andra stadier, en del är svaga och då tar jag stöd av speciallärare.
Jag kan inte slåss, fånga upp spottloskor och trivas i en miljö där glåpord haglar i luften. Jag kan inte ta hand om elever som mår dåligt och än mindre deras föräldrar. För de behoven finns det andra yrkesgrupper som kan hjälpa till.
Jag kan inte heller vakta och jaga elever som inte följer regler som vi kommit överens om i samhället.
Jag är lärare, och vill man höja min status så låt mig göra det jag kan.